שאל את הרב

קשה לי עם הקנאה שלי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 19/08/11 06:22 יט באב התשעא

שאלה

אני אדם חברותי, חביב על הבריות והרבה משתפים אותי בכל אשר על ליבם. במקצועי אני עובדת סוציאלית.

יש לי בעיה שמציקה לי מאוד. מצד אחד יש בי מידת רחמים ברמה גבוהה ואני כואבת את סבלת של אחרים. מצד שני...לצערי הרב אני יודעת שיש בי גם קנאה ושמחה לאיד לפעמים.

מטבעי אני שופטת את עצמי לחומרה, אבל בנושא הספציפי הזה אינני מגזימה. אני קנאית ושונאת את מידה הרעה הזאת שלי.

לפעמים אני מקנאה בהצלחתם של אחרים או ביופי של נשים אחרות למרות שבורא עולם נתן לי בינה, הצלחה ומראה טוב.

אני מרגישה שההתנהגות שלי נוראית וזה הורס אותי. לא רוצה לחוש ולו טיפת שמחה לאיד ולא רוצה לחוש את שורשי הקנאה וצרות העין.

אני מנסה בכל שיטה אפשרית להיפטר מזה (מפרגנת או מעבירה נושא כדי לא ליפול למלכודת...שואלת את עצמי אם באמת הייתי רוצה להתחלף עם אותו אדם).

לדעתי מדובר גם בחוסר ביטחון שלי, בעיקר בתחום מראה חיצוני של נשים יפות יותר ממני.

זה מגעיל ומבייש אותי אפילו לכתוב את זה, אבל אנא...עיזרו לי לא לעסוק בשטויות וטפל של העולם הזה. ליבי קרוב מאוד לבורא עולם ואני מאוד קרובה לדת למרות שהגעתי מבית חילוני.

אני כואבת לכתוב את זה, אבל זאת האמת. לדעתי זה גם מפריע לי להתקדם רוחנית, איך נפרדים מהתכונה הזאת?

תודה רבה מראש...

תשובה

בס"ד
שלום רב,

ציטוט מהשאלה: "אני קנאית ושונאת את מידה הרעה הזאת שלי... אני מרגישה שההתנהגות שלי נוראית וזה הורס אותי" = המשפטים הללו הם שורש הקשיים שלך. מתוך שנאה וכעס על עצמך לא תתקדמי ולא תתגברי. נדמה לך שאסור לך להשלים עם הקנאה שיש בך, זו טעות. אדם צריך לקבל את עצמו כמו שהוא. לאהוב את עצמו עם כל חסרונותיו. עליך לומר לעצמך: "אני לא אשמה בכך שיש לי את הקושי הזה – כך נבראתי". להשלים פרושו לא לכעוס על עצמי ולא להאשים את עצמי במה שאני (את מעידה על עצמך שיש לך חוסר בטחון, במצב הנוכחי שאת שופטת את עצמך לשלילה את מאבדת עוד יותר בטחון עצמי). כאשר אנחנו משלימים עם עצמנו ואוהבים את עצמנו, אנחנו מתחילים לשפר את ההערכה העצמית שלנו, לצבור בטחון, מכאן מקבלים את הכוח לשנות את עצמנו, לגדול ולצמוח למקומות שיותר מתאימים לנו.

לאחר שתקבלי את עצמך כפי שאת, לאחר שתצליחי לאהוב את עצמך למרות הקנאה, תמצאי את הכוח להשתנות. אל תבקשי שינוי מיידי – זה בלתי אפשרי! תחפשי את הנתיב שיאפשר לך להתקדם בהתמודדות עם הקנאה; דרך שתביא אותך להחליש, להמעיט, ולרכך את הקנאה.
לשינוי יש שתי דרכים עקריות (אפשר לשלב ביניהן):
האחת מתבוננת קדימה (זו הדרך המקובלת בקאוצ'ינג) מחפשת תשובות מעשיות – איך אצליח להשתנות?
השניה מתבוננת אחורה (זו דרך יותר פסיכולוגית) מחפשת תשובות רגשיות – מדוע אני כזאת? אלו ארועים בילדותי הביאו אותי לרגשות הללו?

בסופו של דבר, הבעיה הקשה ביותר שלך עם הקנאה, כך את מציינת: "זה מפריע לי להתקדם רוחנית". את הקושי הזה אפשר לפתור בקלות רבה. צריך להפוך את המאבק שלך במידה הרעה (זה נכון לא רק לגבי קנאה אלא לכל מידה רעה: גאווה, כעס, תאווה...) לגורם שמסייע בהתקדמות הרוחנית.
שאלתך מעידה עליך שאת לא מעוניינת בקנאה שיש בך. חשוב לך מאוד להסתלק מהקנאה, להיות אדם אחר... הרמב"ם כותב בהלכות תשובה (פרק ז): "צריך לחפש בדעות רעות שיש לו ולשוב מן הכעס ומן האיבה ומן הקנאה..." את מבקשת לעצמך תיקון, את בתוך תהליך של תשובה.
אם את בתהליך תשובה אין כל סיבה שתפריע לך להתקדם רוחנית. הנה לפניך דבריו הנפלאים והמעודדים של הרב קוק לכל מי שנמצא באמצע תהליך של תשובה (תהליך שיכול להמשך גם חודשים ושנים!): "האדם שם חטאו נוכח פניו, ומתחרט עליו ומצטער על אשר נוקש בפח החטא, ונפשו מטפסת ועולה, עד שהוא משתחרר מהעבדות החטאית, ומרגיש בקרבו את החרות הקדושה, הנעימה מאד לנפשו הנהלאה (=עיפה), והוא הולך ומתרפא, וזהרי אורה של שמש החסד, חסד עליון, שולחים אליו את קויהם, והוא הולך ומתאשר, הולך ומתמלא עונג ודשן פנימי, יחד עם לב נשבר ונפש שחה מדוכאה, שהוא מרגיש בקרבו, שגם רגש זה עצמו, הנאה לו לפי מצבו, מוסיף לו עונג רוחני פנימי ושלמות אמתית. הולך הוא ומרגיש שהוא מתקרב למקור החיים, לאל חי אשר זה לא כבר היה כל כך רחוק ממנו, נפשו הכמהה זוכרת בששון לב את עניה ומרודה הפנימיים, והיא מתמלאת רגשי תודה, בהלל וזמר היא נושאת קול: "ברכי נפשי את ד', הסולח לכל עונכי הרופא לכל תחלואיכי, המעטרכי חסד ורחמים, המשביע בטוב עדיך תתחדש כנשר נעוריכי, עושה צדקות ד' ומשפטים לכל עשוקים".

כתבות נוספות