שאל את הרב

קריאה בכף יד

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 26/05/02 15:22 טו בסיון התשסב

שאלה

לכבוד הרב שליט"א!

במכתב ששלח אלי אדם שכתב ספר יפה מאד שהמון אנשים נהנו מאד לקרוא אותו הוא הציע לי ללכת לכירולוגית ז"א אמנית לאבחון פוטנציות (נראה לי) והיא תוכל לעזור לי למצוא נתיבים יצרתים לאנרגיות שה' נתע בי.

האם זה מותר ? א"כ זה רק מותר ועדיף שלא או שאף רצוי??

ומה לגבי קוראת בקפה ובכף יד??

תודה רבה!

תשובה

ב"ה

אחיה ברכה ושלום,

כששאלתי מה זה כירולוגית, ענו לי: זהו מקצוע עתיק בעולם בעל שם מודרני, על מנת למשוך אנשים להשתמש ב"אומנות" הקריאה בכף היד כדי לומר לשואל עבר הווה ועתיד (ובסוף גם לגבות תשלום).

אסביר לך מהי עמדת ההלכה לגבי קריאה בכף היד:
על הפסוק שנאמר בספר בראשית "זה ספר תולדות אדם" אומר הרמב"ן "מסרו חכמים אחד לחברו הכרת פנים וסדרי שירטוטין…ואין מוסרים סתרי תורה ורזין אלא למי שראוי…"

ה"שירטוטין" זוהי אומנות הקריאה בכף היד – הכירולוגיה. וכתב הרמב"ן בדרשותיו "וכל אלו הדברים וכיוצא בהם חכמות אמיתיות הן ומקובלות ביד מקבלי התורה, וכשאבדנו
אבדו החכמות עימנו
ונשאר זכרם בשיבוש ביד מועטים"
כלומר, הרמב"ן דחי לפני כ 900 שנה מסביר לנו שאכן יש חכמה כזו של הכרת הפנים ושרטוטי כף. חכמה זו אמיתית, אך היא אבדה במשך הדורות.

ואכן בזוהר בפרשת יתרו דף ע' יש דרשה איך ניתן להכיר אישיותו של אדם ע"י ראיה בשבעה אברים: שיער, מצח, עיניים, פנים, שפתיים, אוזניים ושרטוטי ידיים.
ומעתה אין בידנו כלים מן החכמה המפוארת הזו של הכרת אישיות האדם על פי פרשת הזוהר. ואם יש אנשים שיודעים מקצת החכמה הזו הרי הם מגדולי הרבנים, החכמים, המקובלים בעלי מידות, שכל ימיהם קדושה וטהרה וכל לילותיהם אמונה.

ועל כן לא הייתי ממליץ ללכת לכירולוגית אלא לקיים בעצמך "תמים תהיה עם ה' אלוהיך" שלא לחקור העתידות ולנבור בעבר ולחפש ההווה.

ומה תיתן לך ומה תוסיף לך הקריאה בכף היד? הרי ידיעה זו לא קובעת כלום לגבי אופי או גורל, ואולי אולי ניתן לקרוא את אופיו של האדם באותה שעה לאותה שעה, לאותה שניה.
אולם מעשה טוב אחד!
מחשבה טובה אחת!
קיום מצווה אחת!
פסוק אחד שאדם אומר יכול לשנות את גורלו לטובה ולברכה, וקל וחומר אם אדם מתפלל לבורא העולם שיזכה למזל טוב ולברכה ולהצלחה – הרי מקבל ברחמים וברצון את תפילתנו ובקשתנו.

להרחבה בנושא זה יש לעיין בספר "עשה לך רב" חלק א'.


בברכה,
עוזיאל

כתבות נוספות