שאל את הרב

קיום קביעות רבותנו

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/07/13 15:01 כא באב התשעג

שאלה

ב"ה

שלום רב,

ראשית, תודה רבה על ההסבר למקורות בדבר מתן תוקף לדברי רבותנו. דברים יז ח. והסבר מפורט גם כאן http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2524.

ברצוני לשאול בדבר הנאמר בפרק:

אין ספק שהתורה מצווה לשמוע בפי הכהנים והשופט אשר יהיו באותו זמן אבל עם זאת נוסף במשפט לפניו ומודגש אחריו נתון נוסף: וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר השם אלקיך.. ועשית על פי הדבר... מן המקום ההוא אשר יבחר השם...

מאז חרבן הבית הרבה מצוות שהיינו יכולים לקיים אנחנו כבר לא יכולים לקיימם בנוסף מאותה תקופה ועד היום ניתן לראות שעל כל הלכה ישנם כמה דרכים שונות (ולפעמים באופן מהותי) לביצוע, אם בכלל, וזאת מפי גאונים גדולים בתקופות שונות או באותה תקופה. זה מחזיר אותי לתורה המצווה להגיע "אל השפט אשר יהיה בימים ההם" - השופט ולא השופטים אך מנגד הכהנים ולא הכהן כלומר ברור כי במקום אשר יבחר השם יכהן שופט אחד או לפחות הוא זה שיקבע. כלומר ישנם כאן שתי סוגיות: עניין המקום שמאז חורבן הבית לא קיים ועניין ריבוי הדעות וההלכות מפוסק לפוסק לאחר חורבן הבית.

השאלה ברורה (האם עניין זה פוסל את פסיקות רבותנו אשר אינן בעלות תוקף בתורה או במשנה?), למרות שזאת שאלה גדולה אשמח מאוד אם תשיב.

תודה רבה ובברכה,

תשובה

בס"ד
שלום רב,

צריך לעשות סדר בדברים:
יש שאלה אחת - מה הסמכות של חכמים ´להוסיף´ מצוות: אנחנו נוטלים ידיים לפני אכילת לחם. זה לא כתוב בתורה. ולמרות זאת אנחנו מברכים: "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על נטילת ידיים".
כך גם הדלקת נרות שבת,
קריאת מגילת אסתר,
הדלקת נרות חנוכה,
הרי הדברים לא כתובים בתנ"ך, אם כך - ´היכן צוונו´?

המאמר שאתה מצטט מאתר ´דעת´ עוסק בשאלה הזאת.

כאן אתה שואל שאלה שונה לגמרי. השאלה שלך כאן לא קשורה למצוות דרבנן אלא לכל התורה כולה: כולנו מכירים את התופעה שבכל ענין הלכתי יש מחלוקת. הדבר מוכר מימי חז"ל במשנה ובגמרא.
המחלוקת מחייבת הכרעה - כמו מי עלינו לנהוג?
התורה נתנה לכך מענה בדמות ´בית הדין הגדול בירושלים´ שמכריע כל מחלוקת ופוסק הלכה אחת אחידה לכלל ישראל.

אתה בצדק עומד על כך שמאז חורבן הבית, הפתרון שהתורה נותנת איננו מעשי. אין בית דין גדול שיושב בירושלים ולכן המחלוקות לא מוכרעות.
חז"ל בימיהם, פתרו את המחלוקות שהיו אצלם, דוגמא מפורסמת אלו המחלוקות בין בית הלל ובית שמאי שהוכרעו בקביעה שהלכה כבית הלל (מלבד דברים מועטים שהוכרעו כבתי שמאי).

אכן, מאז ימי חז"ל קשה לפתור את המחלוקות והן נמשכות עד ימינו. אחת התוצאות הידועות של הענין היא ההבדלים ההלכתיים בין אשכנזים וספרדים. דוגמה בולטת: אכילת קטניות בפסח.

לעת עתה (עד שנזכה להקמת בית דין גדול בי-ם) זו המציאות שלנו. יש בכך קשיים ויש בכך גם גיוון מענין.
המציאות הזאת מתבטאת גם בשאלות אקטואליות כמו שרות לאומי לבנות, גיוס בנים לצבא, שמירת שמיטה במדינה, תרומת איברים וכיו"ב.

כתבות נוספות