שאל את הרב

קידוש השם

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 26/08/02 23:20 יח באלול התשסב

שאלה

שלום רב,

ברצוני לשאול שאלה שיתכן והיא מאד פשוטה, אך יתכן גם שהיא דווקא מאד מסובכת; פירקתי אותה לפיכך למצבים השונים, ולכן הניסוח הארוך:

א. האם יהודי תושב א"י, שנרצח חו"ש בידי ערבים (כלומר בשל היותו יהודי בא"י), נחשב למקדש השם? כלומר, כפי שבספרד קודש השם ע"י קיום המצוות (שבת וכולי), האם ניתן לקדש השם גם ע"י קיום מצוות ישוב הארץ?

ב. כיצד משתנה התשובה (אם בכלל), כאשר מדובר חו"ש ביהודי, שאינו מקיים את כל המצוות ואינו שומר מצוות לשם שמירת מצוות, אך מאמין ושמח כאשר אעפ"כ הוא מקיים מצוה? כלומר, יהודי מאמין שמקיים בכוונה את מצוות ישוב הארץ, אך לא בהכרח גם את המצוות האחרות.

ג. כיצד משתנה התשובה (אם בכלל), כאשר מדובר ביהודי שמקיים בכוונה את מצות ישוב הארץ, אך לא כמצוה, אלא כערך ציוני? (כמו עיקר העליות הראשונות, לדוגמא)

ד. כיצד משתנה התשובה (אם בכלל), כאשר מדובר ביהודי שמקיים את מצות ישוב הארץ מבלי ליחס לכך משמעות כלשהיא? כלומר לא בכוונה לקיים המצוה, לא בכוונה לישב את הארץ, אלא כמצב נתון שאינו מעלה ואינו מוריד מבחינתו.

ה. כיצד משתנה התשובה (אם בכלל), כאשר מדובר ביהודי שאינו מעונין לישב את הארץ - לא כמצוה, לא כערך ציוני ולא כשום דבר אחר - אלא שהוא נמצא כאן בעל כרחו, מחוסר ברירה? (חוסר באמצעים לרדת מן הארץ וכולי)

ו. כיצד משתנה התשובה (אם בכלל), כאשר מדובר ביהודי שמתנגד לישוב הארץ באופן עקרוני ופועל נגדנו? (כמו החרדים בניו יורק שמפגינים עם הערבים, לדוגמא)

ז. כיצד משתנה התשובה (אם בכלל), כאשר מדובר ביהודי שמתנגד נחרצות לישוב חלקים אחדים מהארץ (יש"ע לדוגמא), אך תומך נלהב בישוב חלקים אחרים בארץ (הנגב לדוגמא)?

ח. כיצד משתנה התשובה (אם בכלל) לגבי המצבים א-ז הנ"ל, כאשר אותו יהודי (בכל אחד מן המצבים) מקיים מצות ישוב הארץ ביש"ע?

בברכה ובתודה מראש,

יואב ספיר

תשובה

יואב שלום,

כל יהודי שנהרג בגלל היותו יהודי נקרא קדוש, ואין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתו.

בברכה,
צבי קוסטינר

כתבות נוספות