שאל את הרב

צרור שאלות

חדשות כיפה הרב אייל קרים 12/08/02 14:44 ד באלול התשסב

שאלה

בס"ד

תודה לכבוד הרב על התשובות.

אני משרת במפקדת חטיבה 35 (צנחנים), שם יש את בעיית הסמיכות בין בנים לבנות.

אגב, לא חשבתי שזה סותר את הפקודות מכיוון שרב החטיבה גם נמצא בבסיס, ומודע היטב למצב הזה,

ואין הוא פוצה פה על כך, אולי מכיוון ש"רגליו בקרקע" והוא מבין שלא ניתן לשנות את המצב.

ברשותך, עוד מספר שאלות -

כיצד לנהוג כדתי יחיד (או בן יחידים),

באלול, תשרי -

תקיעות בשופר, תפילות, בקשת סליחות.

צום, ארבעת המינים, וכיו"ב.

האם בתוקף היותנו חיילים, יש לנו 'פטור' הלכתי מדברים מסויימים, ואם כן - מהם.

וכן - אלו דברים נעשים רק במניין, ואין צורך לעשותם כיחיד (כדוגמאת הסליחות).

אני מקווה ששאלתי ברורה; אין בכוונתי לחפף חלילה, אלא לדעת על מה להקפיד יותר -

יש ואהיה אנוס.

שאלה נוספת - לאור ויכוח שהיה לי עם חבר שמתחתן, האם חייל שמתחתן במהלך שירותו הצבאי יכול להשתחרר מהצבא? הן מבחינה פרקטית, והן מבחינה רוחנית ומוסרית.

ועוד דבר אחרון - כיצד ניתן להתגבר על ה'שביזות' העוטפת במהלך השירות?

כדתי יחיד, כחייל שמוקף בעיות.

בתומ"ר.

תשובה

תשובה
א. בנוגע לאמירת סליחות, עליך לומר גם ביחידות בלילה לא לפני 12:45, או באשמורת הבוקר, למעט י"ג מידות והקטעים שבארמית. במידה ואמירת סליחות בזמנים הנ"ל מפריעים או מכבידים על תפקודך, אפשר לאומרם בבוקר לפני או אחרי תפילת שחרית.
לגבי תפילות ר"ה, יוה"כ, סוכות ושמחת תורה, במידה ואין מתקיים מנין במחנה, אפשר לצאת ברגל לישוב הדתי הסמוך, בלי לטלטל שום חפץ ביד או בכיס, למעט נשק ומחסנית שינשאו עליך בהצלב.
בנוגע לתקיעת שופר יש לנהוג כנ"ל בנוגע לתפילה. אך אם מסיבה כלשהיא לא תוכל לנטוש את המחנה לישוב, עליך להצטייד בשופר וללמוד ולתרגל כבר מעתה את סדר התקיעות. במידה וכך יהיה המצב, כתוב לי ואדריך אותך כמה וכיצד ומתי עליך לתקוע.
ב. חייל שמתחתן אינו פטור משירות צבאי הן צד החוק והן מצד ההלכה היות שלמלחמת מצוה יוצא גם חתן מחדרו וכלה מחופתה. אך יש לעמוד על כך (וזה מגוען בפקודות מטכ"ל) שהחתן יקבל חופשה לפני חתונתו ולאחריה.
ג. כדי להתמודד עם השביזות המלפפת אותך במהלך השירות, צריך לארגן את זמנך הפנוי, לרשום אותו, ולנסות לערוך גיחות אל מחוץ למחנה (ברשות המפקדים), למקומות בם מתקיימים שיעורי תורה כגון בישיבות בפ"ת, ת"א נתניה וכד'. כמו כן רצוי מאד להיות קשור לרב מסוים עמו ניתן לקבוע זמן ללימוד כמו כן אפשר לנצל אתר זה כדי להתכתב בדברי תורה עם רב כלשהוא.
ד. בנושא סמיכות המגורים למגורי בנות, בקש להעתיק את מקום מגוריך למבנה אחר, יתכן אפילו מבנה סמוך אך כזה שאין קשר עין ממנו למגורי בנות. בכל זאת אני מציע להפנות את תשומת ליבו של רב החטיבה (האיתן) לנושא זה.

בברכה,
איל קרים

כתבות נוספות