שאל את הרב

צניעות מול הקב''ה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 30/07/08 14:18 כז בתמוז התשסח

שאלה

שלום לרב,

בזמן האחרון אני משתדלת להתמיד בהתבודדות של "רק אני והקב"ה" על מנת לחזק את עצמי ברוחניות . אני רוצה לשאול מדוע יש צורך בצניעות גם שאני לבד ואיש אינו רואה אותי. אני יסביר את הקונפליקט שכבר זמן מה מבעבע במוחי:

מצד אחד הקב"ה הוא מלך מלכי המלכים, והאהבה וגם היראה משולבות יחדיו וכמו שלפני מלך לא הייתי הולכת בבבגדים שלא הכי יפים שלי כך ראוי ואף קל וחומר שלפני מלך מלכים לא אלבש לא צנוע.

אך גם שם אחר לקב"ה והוא יוצר כל הברואים שהרי הקב"ה יצר אותי ויודע אפילו יותר טוב ממני על גופי ויודע כל נסתרות שבי.

ובכן, ייתכן שתענו לי כי צניעות היא ההרגשה. צניעות זה פיתוח הפנימיות על הגשמיות, אני בתור בת מלך חייבת את הצניעות לעצמי, להרגשתי הפנימית...אבל אומר אומר לכם שכאשר איש אינו רואה אותי ואני לפעמים באמת מרגישה שלמה למול הקב"ה אין לי צורך לעטות על עצמי משהו, הרגשת הצניעות לא נחוצה לי מפני שאני שבאמת באותו רגע הגוף לא כ"כ מעניין...

אדם אחד ששאלתי אותו את זה אמר לי ששורש הדבר טמון בארוע שארע בגן עדן כאשר אדם וחוה לאחר שאכלו מעץ הדעת התביישו מהקב"ה במערומיהם.-אך הרי אדם וחוה התביישו בחוסר צניעותם מפני ש"כותנות האור" נקרעו מהם והם ראו בגוף שלהם את החומריות לאחר שטעמו מעץ הדעת, הם ראו בגוף את הטמא והמיניות.

האם צריכה אני ללבוש בגדים צנועים גם כאשר אין לי צורך בהרגשה של הכיסוי כאשר אני מול ריבונו של עולם מרגישה לרגעים מתוקים באמת אמיתית.???

האם הקב"ה מסתכל על גופי? זה לא כמו להפוך את ריבונו של עולם לבן אנוש,? הוא יודע הכל עליי ואני פרושה לפניו , מהו הטעם לכיסוי?

נ.ב. אולי רצוי להוסיף שמדובר על בגדים, אבל לא עם גדרי הצניעות.

תשובה

בעזרת ה'

ברכה ושלום.

קודם כל, יישר כוח גדול על הרצון להתקדמות, שמביא אותך לשאול ולהתעניין ולחזק את מה שצריך חיזוק.

שנית, אני רוצה להבהיר משהו. הצניעות זה לא רק משהו חומרי. צניעות זה משהו רוחני.
אתן לך דוגמא, מתחום אחר. מידת ה"ענווה". לכאורה, זה נראה כאילו אין שום צורך לא להרגיש הרגשה של גאוה כשזה רק אני ורבונו של עולם. הרי הוא יצר אותי, והוא יודע מה יש בי, הוא יודע את כל ההרגשות הכי כמוסות שלי, את כל המחשבות הכי עמוקות שלי. ה' רואה ומביט לתוך הנפש שלנו פנימה, ויודע הכל! (בסוגריים אוסיף, שזה לא שולל ממנו את הבחירה החופשית. ה' יודע, אבל את בוחרת מה נכון לעשות ומה לא).
כל זאת את עצמך אמרת בשאלתך, שה' יודע ומכיר אותנו מלפנים ומאחור, יש והפוך.
אולם, דווקא בגלל זה שהצניעות היא דבר כ"כ פנימי ועמוק, ואיננה קשורה רק לחיצוניות, זאת אומרת הגוף, לא שייך לבוא ולעמוד לפני רבונו של עולם באופן לא צנוע. צניעות הגוף מעידה על צניעות המחשבה. ואם נקביל את זה שוב למידת הענווה- מידה הענווה שהאדם מקרין כלפי חוץ (אם זאת לא ענווה מזוייפת), שווה למידת הענווה שהאדם עומד מול ה'. זאת אומרת, שמכאן ניתן להסיק שהצניעות החיצונית צריכה להיות שווה לצניעות הפנימית, גם כאשר זה רק את ובוראך.
ה' לא מסתכל על גופך, הוא הרי יודע, כמו שציינת, הכל אודותיו. אך אין זה יאה וזה לא מכובד לעמוד בצורה לא צנועה לפני מלך בשר ודם, קל וחומר לפני מלך מלכי המלכים...
לקחת את הידיעה של ה' אודותייך ואודות גופך, והפכת אותה לגורם שיכול לומר לך שניתן לא להיות צנועה לפני ה'. אבל זה להיפך! כמו מידת הענוה- ה' יודע שאני ענוה, בתוך תוכי, אז למה להיות ענוה לפניו? זה בדיוק על אותו משקל... צניעות אמיתית היא בעיקר צניעות פנימית, שכסוי הגוף הוא רק בטוי לה.


בברכה,


עוזיאל אליהו


.

כתבות נוספות