שאל את הרב

צניעות אישית

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/04/02 14:34 ו באייר התשסב

שאלה

האם גם כשאני ישנה אני צריכה לשמור על שרוולים ארוכים וכו'

תשובה

בס"ד

אינך חייבת לשמור על שרוולים ארוכים וכו' בשעת שינה אמנם מידת חסידות היא להקפיד שאפילו "קורות הבית" לא יראו את המקומות הצנועים. אבל זו מידת חסידות.

יש מקומות צנועים בגוף שאסור לגלות אותם גם בחדרי חדרים. כי "מלא כל הארץ כבודו" וצריך אדם להרגיש "שיותי ה' לנגדי תמיד". וכמו שהוא היה מתנהג ליד מלך - כך יתנהג בכל מקום. לא רק כשיש צופים.
עם כל זה אין הדברים אמורים לכך שלא יתלבש כלל. אלא שכאשר נמצאים בחדר שינה ומתפשטים לגמרי (כמו במקלחת) - יש לעשות זאת בצניעות, מתחת לשמיכה וכד'

אבל המקלחת עצמה - אפשר להתקלח כרגיל.
שום - כשיוצאים - יש לצאת בצניעות אפילו שאין שום אדם בחדר.

בהצלחה


--------
לסיכום רציתי לצרף לך שאלה ותשובה שנשאלה בעבר בענין דומה
--------

השאלה: שלום כבוד הרב,
1- האם מותר לבת לנעול סנדלים שחושפות את האצבעות או את העקב?
2- ובכלל מהו הדין לגבי גריבת גרביים, האם זה חובה או החמרה (ובמידה שזו החמרה עד כמה יש להשתדל לקימה)?
התשובה: בס”ד - 1- מותר.
2- אם השמלה אינה עד לקרסול - גריבת גרבים היא חובה. יש מתירים ללכת ללא גרבים אם השמלה היא עד לברך גם בזמן ישיבה. אנו לא נוהגים לפסוק כך.
3- ראוי מאוד להדר במצוות צניעות.
הדברים הצנועים ביותר הם הגדולים ביותר. ראי מה עושים עם קודש הקודשים. זה המקום הצנוע ביותר בבית המקדש ושם הוא העיקר.
ראי מה נאמר על פסח. "ליל שימורים הוא לה'". - "את חג המצות תשמור". - "ושמרתם את המצות".
חג הפסח, הלידה של עם ישראל, המאורע שאנו מזכירים אותו בכל חג ובכל יום וכמעט בכל מצוה. הדבר שצריך לזכור כל הזמן. יום שה' מחכה לו מאז בריאת העולם. זה הדבר השמור ביותר.
לסיכום- ראוי בהחלט להדר במצוה זו של הצניעות. ואת בודאי מכירה את הסיפור על האשה הקמחית וצניעותה.
מסופר בגמרא:
"אמרו עליו על רבי ישמעאל בן קמחית פעם אחת סיפר דברים עם ערבי אחד בשוק ונתזה צינורא מפיו על בגדיו ונכנס ישבב אחיו ושמש תחתיו וראתה אמן שני כהנים גדולים ביום אחד. ושוב אמרו עליו על רבי ישמעאל בן קמחית פעם אחת יצא וסיפר עם הגמון אחד בשוק ונתזה צינורא מפיו על בגדיו ונכנס יוסף (עם) אחיו ושמש תחתיו וראתה אמן שני כהנים גדולים ביום אחד. תנו רבנן שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שמשו בכהונה גדולה אמרו לה חכמים מה עשית שזכית לכך? אמרה להם מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי. אמרו לה: הרבה עשו כן ולא הועילו".
סיפור זה מענין יותר כיון שכולם קראו לכהן גדול על שם אימו אע"פ שאביו היה גם הוא כהן גדול והיו כולם יכולים לחשוב שהבן הגיע לגדולה בגלל האבא. אבל כנראה שהצניעות של האמא היא זאת שגרמה לברכה הגדולה.
תשובתה מענינת וגם תשובת חכמים אליה מענינת. הם אומרים לה "הרבה עשו כן ולא הועילו". משמעות דבריהם שצניעות אינה רק כיסוי ראש – היא גם התנהגות והתייחסות פנימית לדברים, סגנון דיבור, סגנון חשיבה, דרך תפילה, אוירה של בית ועוד ועוד. אבל סוף סוף יש לכל דבר כח שלו וכיסוי השער הוא אחד מרכזי מאוד מהם.
בהצלחה



כתבות נוספות