שאל את הרב

צמיד ברגל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/10/11 13:41 ו בתשרי התשעב

שאלה

האם בזמננו יש בעיה לבנות לשים צמיד ברגל?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מצאתי תשובה יפה של הרב עוזיאל אליהו


אם מדובר בבן אכן יש בעיה הלכתית ללכת עם צמיד ברגל. בדיוק כפי שיש בעיה הלכתית ללכת עם צמיד על היד . כי זה מלבוש נשי ותכשיט נשי אז מה זה עושה על היד או על הרגל של בן.

ואם מדובר בבת- אז מעיקר הדין מותר .

אבל צריך לשים לב לכמה דברים:
-כמו כל תכשיט של אישה גם זה צריך להיות צנוע ולא צעקני ולא מושך תשומת לב מיוחד.
-יש לבת לברר בינה לבן עצמה מדוע היא מעוניינת ללכת עם צמיד ברגל ? מה זה מבטא עבורה? והאם המניעים שלה הם אכן טהורים או שיש גם כמה רעיונות של היצר הרע בכדי לסחוט מחמאות או למשוך תשומת לב גברית ראה מה נאמר בתנ"ך בישעיהו פרק ג

(טז) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה:
(יז) וְשִׂפַּח אֲדֹנָי קָדְקֹד בְּנוֹת צִיּוֹן וַיקֹוָק פָּתְהֵן יְעָרֶה: ס
(יח) בַּיּוֹם הַהוּא יָסִיר אֲדֹנָי אֵת תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים וְהַשְּׁבִיסִים וְהַשַּׂהֲרֹנִים:
(יט) הַנְּטִיפוֹת וְהַשֵּׁירוֹת וְהָרְעָלוֹת:
(כ) הַפְּאֵרִים וְהַצְּעָדוֹת וְהַקִּשֻּׁרִים וּבָתֵּי הַנֶּפֶשׁ וְהַלְּחָשִׁים:
(כא) הַטַּבָּעוֹת וְנִזְמֵי הָאָף:
(כב) הַמַּחֲלָצוֹת וְהַמַּעֲטָפוֹת וְהַמִּטְפָּחוֹת וְהָחֲרִיטִים:
(כג) וְהַגִּלְיֹנִים וְהַסְּדִינִים וְהַצְּנִיפוֹת וְהָרְדִידִים:
(כד) וְהָיָה תַחַת בֹּשֶׂם מַק יִהְיֶה וְתַחַת חֲגוֹרָה נִקְפָּה וְתַחַת מַעֲשֶׂה מִקְשֶׁה קָרְחָה וְתַחַת פְּתִיגִיל מַחֲגֹרֶת שָׂק כִּי תַחַת יֹפִי:

והסביר הרד"ק

ביום ההוא - זה וביום ההוא הבא אחריו י"מ בימי אחז וחזקיהו כי הפורענות אשר בפרשה היה בימי אחז ולנשארים היה הטוב והכבוד בימי חזקיהו, ועליו נאמר צמח ה' לצבי ולכבוד,
ויש לפרש כל זה בשוב הגלות שיכלו רבים מישראל שלא שבו לה' בכל לבם כמו שנאמר עליה' וברותי מכם המורדים והפושעי' בי וגו', ונאמר עוד עליהם והבאתי את שלישיתם באש והנשארים יהיו ענוים וקדושים הפך מה שהיו בימי אחז שהיו גאים וטמאים ולא תהיינה הנשים עוד מתפארות בתכשיטיהן, לפיכך אמר, יסיר ה' את תפארת העכסים וגו', ונאמר בנבואת צפניה אז אסיר מקרבך עליזי גאותך ולא תוסיפי לגבהה עוד בהר קדשי והשארתי בקרבך עם עני ודל וחסו בשם ה' ועתה זכר הדברים אשר היו מתגאות ומתפארות בהם בימי אחז שכולם יהיו בטלים לעתיד לבא שלא תהיה אז גאוה לא באנשים ולא בנשים והדברים ההם הם העכסים והשביסים והשהרונים, ופירוש העכסים עדי שמשימה האשה ברגליה שמקשקש, ויונתן תרגם מסניא, ואפשר שיהיה זה שמקשקש תלוי במנעל:"


כלומר כבר בדורות עברו הייתה תרבות לא טובה שהושפעה מהעמים האחרים של ענידת טבעות -עכסים המשמיעים קולות ברגליים. והמטרה הייתה מאוד מאוד ברורה..... .

אז אם יש בת שרוצה ללכת עם צמיד ברגל והמניע שלה הוא טהור ואמיתי אבל החברות והציבור שסובב אותה לא יודע את צפונות ליבה ואת מניעיה ואולי יש כאלה שיחקו את ההתנהגות שלה וזה לא לדרגה הרוחנית שלהם ונמצאת אותה בת מכשילה רבים וטובים בהתנהגותה.
כי "האדם יראה לעיניים והש יראה ללבב" וגם אם הכוונות טובות -המעשים לא רצויים.




כתבות נוספות