שאל את הרב

צמיד ברגל וחור שני

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/09/07 20:15 ז בתשרי התשסח

שאלה

לאחרונה מתנהלים אצלנו בכיתה ויכוחים רבים לגבי צמיד ברגל-האם זה מותר?וגם אם מותר מבחינת ההלכה האם זה לא מראה רחובי,האם כך דתייה יכולה להראות?ההתלבטות היא גם לגבי חור שני באוזן,אשמח לקבל תשובה

תשובה

לשואלת היקרה שלום,

כאשר מדברים על הלכות צניעות אנו מדברים על שני מימדים.
א. חובות הלכתיות כלליות בהם אמרה ההלכה את דברה באופן חד וברור. במקרים כמו אורך השרוול, אורך החצאית וכו´, ההלכה קבעה אמות מידה מדוייקות ועליהם יש להקפיד, במקרים אלו אין לנו את היכולת להגיד שלנו נראה צנוע ללכת בחצאית קצרה יותר ואנו מחוייבים בצורה מוחלטת לקביעה ההלכתית.
ב. המימד השני הוא מקרים בהם ההלכה לא אמרה שהדבר אסור והשאירה לכל אחד ואחת את שיקול הדעת אם הדבר צנוע או לא.
כלומר ישנם מקרים בהם ברור לחלוטין שהליכה בבגדים מסויימים היא בלתי צנועה ועל כך אין לערער ומצד שני ישנם מקרים בהם הגבול הוא יחסית דק ולכן אין יכולת לקבוע מסמרות ברורים בעניין.
גם הנושא של צמיד ברגל וגם הנושא של חור שני באוזן שייכים לקטגוריה השנייה ולכן מבחינה הלכתית הדבר תלוי במידה בה הדבר מגלה צניעות או שמא מבליט יתר על המידה את הבגדים החיצוניים. למיטב הבנתי מכיוון שההלכה לא קבעה בדבר מסמרות ברורים היא השאירה את הבחירה החופשית בדבר לכל אחת ואחת ולכן מי שחושבת שהליכה כזאת היא הליכה צנועה - יכולה לענוד צמיד ברגל, אך מי שחושבת שהליכה כזאת איננה ראויה ראוי שלא תלך עם צמידים ברגליים.
לסיכום, אינני יכול לומר שהדבר הוא אסור וכן אינני יכול להגיד שהוא מותר לגמרי אני רק יכול להגיד שכל בחורה צריכה לחשוב על הנושא ברצינות (מאיפה נובע רצון זה, האם אין הוא חיקוי של תרבות רחוב זולה וכו) ולעשות כמיטב הבנתה בנושא.
אני ממליץ לך לערוך חיפוש בכיפה במילים צמיד ברגל או "חור שני" שם תקבלי מספר תשובות בנושא.
בהצלחה,
עמיחי
nuritbi@biu.013.net.il

כתבות נוספות