שאל את הרב

צירוף קטן לזימון

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 17:22 יח באלול התשסב

שאלה

האם שני קטנים מצטרפים לזימון בעשרה, והאם קטן שאכל פרי או עוגה מצטרף לזימון ?

תשובה

א. הגמרא (ברכות מ"ח) דנה בשאלת צירוף קטן לזימון וכתבה לבסוף : "דאמר רב נחמן, קטן היודע למי מברכין - מזמנים עליו."

והתוס' הביאו את דעת ר"י ור"ת על פי הירושלמי שלא נהגו לצרף קטן לזימון.

מרן השו"ע פסק עפ"י הגמרא שלנו (קצ"ט י'): "קטן שהגיע לעונת הפעוטות ויודע למי מברכין, מזמנין עליו ומצטרף בין לשלשה בין לעשרה."

והרמ"א הוסיף את דעתו "הגה, ויש אומרים דאין מצרפין אותו כלל עד שיהא בן שלוש עשרה שנה וכן נוהגין ואין לשנות."

יש פוסקים שסברו שאפשר לצרף רק קטן אחד בין לשלושה ובין לעשרה אך מרן הב"י כתב משום הכלבו שיש להקל לצרף שלשה קטנים שאכל למנין עשרת לזימון.

ולמעשה פסק מרן הברכי יוסף כדעת הריא"ז להחמיר. (ראה בכה"ח קצ"ט אות ל') היינו מצרפין רק קטן אחד ולא יותר, וכן נוהגים.

ויש להדגיש שלדעת השו"ע קטן מצטרף לעשרה דוקא לזימון אבל לשבע ברכות' של חתן וכלה אין מצרפין קטן כי שם צריך מנין אנשים כמבואר באהע"ז (סימן ס"ב ד') : "אין מברכים ברכת חתנים אלא בעשרת גדולים ... בין כשאומרים אותה בשעת נשואין בין שאומרים אותה אחר ברכת המזון." וקטן גם לא מברך את ברכת חתנים כמבואר שם בשו"ע וכדברי באור הגר"א שם שהם הרי לא מצטרפים וכל שכן שלא יכולים לברך. (וראה בכה"ח אצלנו אות ל"א)


ב. לשאלה השניה אם קטן שאכל ירק מצטרף לזימון, פסק מרן (קצ"ז) : "תשעה שאכלו דגן ואחד אכל . כזית ירק - מצטרפין להזכיר שם..."

וכתב הבא"ח (שנה ראשונה קורח ה') : "שלשה שישבו לאכול ואחד מהם אכל מיני מזונות או שאר פרות שנתחייב בברכה אחרונה, והשנים אכל פת גמור - יכולים לזמן עליו אך טוב להשתדל שיפצירו לאכול פת."

ולענין קטן שאכל מזונות או פרות, יש מי שסובר ש"תרי קולי לא אמרינן", היינו גם להקל לצרף קטן וגם להקל לצרפו כשאוכל מזונות או פרות לא אומרים.

אך יש הסוברים, בהיות שהקטן מצטרף הריהו כגדול, וכשם שגדול שאכל כזית ירק או פרות או מזונות מצטרף כך גם קטן מצטרף.

ולמעשה, יש לצרף קטן למנין שלשה או למנין עשרה, גם אם אכל כזית פרות, ירק או מזונות.



לסכום :

א. הנוהגים כמרן מצרפים קטן לזימון בשלשה או בעשרה ואם אפשר טוב לצרף גדול, והנוהגים . כהרמ"א אין מצרפים קטן לזימון בשלשה או בעשרה, עד שיהא בן י"ג ויום אחד.

ב. קטן אינו מצטרף למנין עשרה בחופה, או ב"שבע ברכות" שבמשך ימי המשתה. ואינו מצטרף גם לתפילה.

ג. דווקא קטן אחד מצטרף ואין מצרפים שנים לא לזימון בשלשה ולא בעשרה.

ד. שבעה שאכלו פת ושלשה אכלו פרות, ירק או מזונות בשעור כזית מצטרפין לזימון בעשרה. אך אם ששה אכלו פת וארבעה שאר דברים אינן מצטרפים כיון שצריך רוב הניכר. (בן איש חי)

ה. וכן שנים שאכלו פת גמור ואחד אכל כזית פרות ירק או מזונות מצטרף, וראוי להדר ולבקשו . שיאכל עמם פת.

ו. קטן אחד המצטרף לשלשה או לעשרה, ואכל כזית פרות ירק או מזונות מצטרף - לזימון בשלשה או בעשרה.

ז. קטן אינו מברך את ה"שבע ברכות", לא בחופה ולא בברכת המזון בשבעת הימים.

כתבות נוספות