שאל את הרב

ציצית בחוץ או בפנים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 23/01/17 18:18 כה בטבת התשעז

שאלה

שלום הרב, אני לומד בישיבה תיכונית בשדרות אני מכניס את הציציות שלי לתוך הבגדים.

האם יש לי על מי לסמוך להכניס?

ומה המנהג של התימנים להכניס או להוציא?

וכל פעם שאני קורא בתפילה "וראיתם אותו" אני חושב שצריך להוציא.

תשובה

לשואל שלום
רוב הפוסקים האשכנזים ובראשם המשנה ברורה פוסקים שיש [להוציא את פתילי הציצית מחוץ לבגד], ושזהו עיקר המצווה. אולם חלק מהפוסקים הספרדים סוברים שיש [להכניס הציציות פנימה].
עיקר איסור הוצאת ציציות הוא משום [יוהרא], זאת משום שבעבר הוצאת ציציות היתה נהוגה רק בקרב הרבנים. כיום ברוב המקומות [איסור זה אינו תקף], משום שהרבה נוהגים להוציא הציציות. ואולם, במקום בו אף אחד לא נוהג להוציא, יש לבחון מחדש.
בנוסף, קיים טעם נסתר שנמסר מהאר"י הקדוש לפיו יש עניין להצניע את הציציות מתחת לבגד בכדי לא לעורר דינים. [הרב עובדיה יוסף זצ"ל פסק לנהוג כדעת האר"י בזה] ולא לשנות ממנהג אבות.
יש לציין שפסיקה זאת של הרב עובדיה מנוגדת לדעת מרן השולחן ערוך שכתב שצריך ללבוש את הטלית קטן מעל הבגדים. אלא שיש להסביר את דעת השו"ע מתוך המציאות אז, בה הבגד הרגיל של האדם היה חייב בציצית, ולא יעלה על הדעת שהבגד יהיה עליון ורואים אותו ואילו הציציות יוצנעו. בשלב מסוים התפתח מנהג ללבוש את הבגד בפנים מתחת לבגדים אחרים.
גם לדעת הספרדים, אם אדם [מוציא ציציות בחוץ משום שזה מוסיף לו ביראת שמים], כגון: שהוא גר בסביבה חילונית ועל ידי שהוא מוציא ציציות בחוץ זה עוזר לו בהתמודדויות – [יכול לעשות כן].
לסיכום: בדוק מהי [מסורת אבותיך]. ודאי שיש על מי לסמוך בכל אחד ממנהגי ישראל.
(מקורות: יחווה דעת חלק ב סימן א | מגן אברהם בשם האר"י)

כתבות נוספות