שאל את הרב

ציור בחול המועד

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 26/09/03 08:04 כט באלול התשסג

שאלה

אני מתכוון לעבור חדר בסביבות סוכות ואני רוצה לצייר על הקיר ע"מ לייפות אותו, האם מותר לעשות זאת בחול המועד? האם עצם זה שאני לומד בישיבה תיכונית ואין לי זמן אחר לכך משפיע?

תשובה

בס"ד

אין מעשה אומנות יותר מזה ואסור.

ואני מצרף לך קיצור מכמה הלכות חול המועד לשם כך.

צריך אדם לכבד את המועד במאכל מיוחד ובבגדים מיוחדים ולא ינהג בו כבכל יום רגיל. ועל כגון זה אמרו רבותינו ז"ל: "והמבזה את המועדות וכו' אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא".\ משנה, אבות ג יא. סנהדרין צט א \.

צריכין ליזהר מאוד שלא לעשות בחול המועד מלאכה האסורה, כי יש אומרים שאיסור מלאכה במועד הוא מדאורייתא.\ כה"ח תקל ס"ק א משנ"ב ס"ק א \. ורז"ל אמרו, שהמחלל את חול המועד כאילו עובד ע"ז.\ פסחים קיח א \. אמנם לא כל המלאכות אסורות בחול המועד, ואלו המלאכות המותרות.
א.מלאכה פשוטה שאינה דורשת מקצועיות כגון נסיעה, הדלקת חשמל וכד'.
ב.מלאכה הנעשית בשינוי מהרגיל.
ג.מלאכה לצורך אוכל נפש.
ד.מלאכה לצורך המועד.
ה.מלאכת "דבר האבד", שאם לא תעשה המלאכה יגרם נזק.
כל המלאכות המותרות יכול אדם לעשותם בעצמו או שחבר יעשה לו אותם ללא תשלום. ואם לא מצא, מותר לשכור פועל שאין לו מה לאכול. ואם לא מצא פועל שכזה, ישכור פועל אפילו שיש לו מה לאכול.\ שו"ע תקמב סע' א ב. משנ"ב ס"ק ב' וכה"ח ס"ק ג'. ועיין מ"ב תקל ס"ק א \.

כל דבר שאסור לעשותו, אסור גם לומר לנכרי לעשותו, ולכן אסור לנכרי לבנות בית של יהודי או לסייד את דירתו וכד'. אמנם אם הנכרי קיבל עבודה לפני המועד. והעבודה מתבצעת בבית הנכרי או בבית המלאכה של הנכרי- אין בכך איסור.\ שו"ע תקמג סע' א \.

אסור לעבור דירה אפילו מדירה כעורה לדירה נאה. אבל מותר להעביר דירה מבית לבית בבנין אחד אפילו בשתי כניסות נפרדות, ואפילו בשני בנינים הנמצאים בחצר אחת- מותר.\ שו"ע תקלה סע' א \. ויש אוסרים בכל הנ"ל וטוב להחמיר.\ כה"ח שם ס"ק י \.

אדם הצריך לפנות דירתו, ואם לא יפנה ישלם קנסות וכד' יכול לפנות דירתו אפילו מעיר לעיר.\ רמ"א תקלה סע' א \.

לדעת השו"ע אסור לעבור דירה, אפילו מדירה שאינה שלו לדירה שלו, משום שיש בזה טרחה גדולה, ויש מתירין.\ כה"ח תקלה ס"ק יא \.

כתבות נוספות