שאל את הרב

צום או שלום בית?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/03/12 20:16 י באדר התשעב

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב!

אני נער מתחזק בן 14 במשפחה חילונית, אני כבר למעלה מחצי שנה שומר שבת, מתפלל 3 תפילות ביום, קורא תהילים, ק"ש על המיטה, ברכות ראשונות ואחרונות ומנסה כמה שיותר להרבות במצוות ובמעשים טובים. ההתחלה של ההתחזקות הייתה מאוד קשה, במיוחד בשבתות בכלל לא ניהנתי ורק רציתי שהם יגמרו, אבל ברוך השם היום אני כבר מחכה בכליון עיניים כל שבוע לשבת קודש וברוך השם גם משפחתי מושפעת לטובה מכל תהליך החזרה בתשובה שלי. אם פעם בכלל לא היה קידוש בשבת אז הפעם יש גם בליל שבת וגם בבוקר ואני מנסה כמה שיותר שהשמירת שבת שלי תשפיע על משפחתי. ברוך השם אין כבר מריבות בשבת, משפחתי מקבלת כבר את הדרך שלי ואני כל כך שמח על הדרך שעברתי ומאמין שהייסורים בהתחלת הדרך היו רק לטובה, למען שאגיע לרגע הזה. אך יש לי בעיה עיקרית עם תענית אסתר שתהיה השבוע. משפחתי לא מסכימה לי בשום אופן לצום את הצום הזה ואני כל כך רוצה לצום את הצום הזה והתחננתי לפני הקב"ה שיכוון הכל מלמעלה שהוריי ישנו את דעתם ושאני אעלה את הנושא הזה של צום אסתר בדיון עם משפחתי ושלא יהיו צעקות. אבל עוד לפני שפניתי להורים שלי, הם כבר פנו אלי והודיעו לי מראש שהם לא מרשים לי לצום את הצום ביום רביעי וחסר לי אם אצום את הצום הזה.

אספר לך מה קרה בצומות הקלים הקודמים. על צום גדליה גיליתי רק לקראת מוצאי שבת קודש והוא היה רק למחרת והחלטתי לא להודיע על הצום להורים שלי ולצום אותו בשקט. אלא כשחזרתי מבית הספר לא יכולתי עוד "לשקר" להוריי וסיפרתי לאבי על הצום וביקשתי שזה יהיה סוד בינינו ושלא יספר לאמי. כל הצום הוא רק אמר לי שאני אוכל ואני סירבתי. כשאמא שלי חזרה מהעבודה בערב היא מאוד כעסה עליי ואמרה לי שהיא גילתה על הצום לבד עוד לפני שאבי אמר לה, והיו הרבה מריבות וצעקות באותו לילה ואמי אמרה לי שהיא לא רוצה שאצום את הצומות הקטנים האלה חוץ מתשעה באב ויום כיפור.

לקראת עשרה בטבת, החלטתי לא לחזור על הטעות שלי ולהודיע להורים שלי כמה ימים לפני שאני רוצה לצום את צום עשרה בטבת. הם כמובן לא הסכימו והתחילו הצעקות והכעסים על החזרה בתשובה שלי עוד לפני הצום וביום הצום עצמו אמא שלי לא הרשתה לי ללכת לבית הספר עד שאגמור את מה שאכלתי מהצלחת, אכלתי בליל ברירה כדי לכבד את אמי. כמובן שבבית הספר ובזמן שהייתי לבד לא אכלתי, חוץ מהבוקר שהייתי אנוס ואמי הכריחה אותי לאכול, לא

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אתה צודק, הבחירה שלך נכונה:

אני בטוח שהקב"ה יעריך את זה אם אנסה כמה שפחות לאכול באותו יום, אכבד את דברי הוריי ואגרום לכך שיהיה שלום בית... לנסות כמה שפחות לאכול באותו יום ובע"ה בלי נדר כשאעבור לבית משלי כבר אוכל לצום את הצום ולעשות את כל המצוות?

אפשר שאפילו בעוד שנה או שנתיים ההורים שלך יראו שאתה כבר גדול וחזק ולא ידאגו אם תצום בכל הצומות.

אתה הולך בדרך נכונה מאוד ומשום כך גם משפיע לטובה על כל המשפחה שלך.
אכן ראוי ונכון היה לצום אבל אתה מבין נכון את כל ההשפעות הרעות שיהיו לכך שאתה תצום ולכן אתה בצדק מעדיף את שלום הבית.

חזק ואמץ

כתבות נוספות