שאל את הרב

צדקה

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 16/07/13 21:08 ט באב התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני נוהגת לאסוף מחברים כסף בחגים ולקנות מצרכי מזון ולחלקם לנזקקים, ידוע לי שרצוי לתת בסתר אך על מנת לאסוף יותר כספים אני משתמשת ברשת החברתית פייסבוק כך שלמעשה כולם יודעים מה אני עושה, חשוב לי לציין שאני לא עושה זאת בכוונה לקבל תשבוחות מהחברים ומהסביבה אלא רק על מנת שאוכל לאסוף סכומים גבוהים יותר מה גם שאנשים רבים מכירים אותי וסומכים עלי שהכסף יגיע לנזקקים ולכן תורמים, האם זה בסדר להשתמש ברשת חברתית לצורך זה? כשאנשים משבחים אותי על כך אני מרגישה לא נעים כי זו לא המטרה ובאמת אני חושבת שמה שאני עושה זה כלום לעומת מה שאני צריכה לעשות, אני תמיד עונה תודה לאנשים שתורמים לא לי. רציתי רק לשאול האם ההתנהלות שלי היא בסדר או שיש משהו שאני צריכה לשנות?

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

זה בסדר גמור.

יש כמה מעלות לצדקה כמבואר ברמב"ם.

בברכה,


דני ארגמן

רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק י:
הלכה ז

שמנה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו מעלה גדולה שאין למעלה ממנה זה המחזיק ביד ישראל שמך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול ועל זה נאמר והחזקת בו גר ותושב וחי עמך כלומר החזק בו עד שלא יפול ויצטרך.

הלכה ח

פחות מזה הנותן צדקה לעניים ולא ידע למי נתן ולא ידע העני ממי לקח שהרי זו מצוה לשמה כגון לשכת חשאים שהיתה במקדש שהיו הצדיקים נותנין בה בחשאי והעניים בני טובים מתפרנסין ממנה בחשאי וקרוב לזה הנותן לתוך קופה של צדקה ולא יתן אדם לתוך קופה של צדקה אא"כ יודע שהממונה נאמן וחכם ויודע להנהיג כשורה כר' חנניה בן תרדיון.

הלכה ט

פחות מזה שידע הנותן למי יתן ולא ידע העני ממי לקח כגון גדולי החכמים שהיו הולכין בסתר ומשליכין המעות בפתחי העניים וכזה ראוי לעשות ומעלה טובה היא אם אין הממונין בצדקה נוהגין כשורה.

כתבות נוספות