שאל את הרב

צדיקי אמת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/05/02 08:26 ג בסיון התשסב

שאלה

בעזהי"ת

לכבוד הרב שלום וברכה.

ראיתי בספרי חסידות רבים את המושג "הצדיק" או "הצדיק אמת" אני מתאר לעצמי שבתקופה שהספרים נכתבו הכוונה הייתה למחברי הספרים ולאדמו"רים הקדושים של אותה התקופה. רציתי לדעת איך הצדיקים יכולים לקרוא לעצמם צדיקים ולדבר כל הזמן בשבחם ובמעלותיהם. (או שיכול להיות שכל הבנת היסוד שלי מוטעית.)

כמו כן הייתי רוצה לדעת איפה אפשר למצוא צדיקי אמת בדורינו.

כמו כן הייתי רוצה לדעת אם יש איזה משהו שאפשר ללמוד מתורת ר' מנחם מנעדל מקוצק כי את כל הספרים שלו הוא שרף ומלבד מקבץ אמרות אין לנו מה ללמוד.

תודה רבה מקרב לב.

אבי טאוב.

תשובה

בס"ד

אני חושב שאפף פעם לא כתב שום אדם על עצמו שהוא "הצדיק אמת". אחרים כתבו עליו את התואר הזה.

בכל מקרה עיקר הענין הוא שיש "צדיקים". ושהקדושה יכולה לשרות גם בבני אדם.
"וקדושים בכל יום יהללוך סלה" אלה בני אדם.

אלה שעל מנת להגיע למדרגת הקדושה צריך לעבור מסלול קשה שמוזכר בספר מסילת ישרים ואעתיך לך חלק ממה שכתב שם בהקדמה, ועיין שם באורך.


מִכָּאן אָמַר רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר, תּוֹרָה מְבִיאָה לִידֵי זְהִירוּת, זְהִירוּת מְבִיאָה לִידֵי זְרִיזוּת, זְרִיזוּת מְבִיאָה לִידֵי נְקִיּוּת, נְקִיּוּת מְבִיאָה לִידֵי פְּרִישׁוּת, פְּרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי טָהֳרָה, טָהֳרָה מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת, חֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה, עֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא, יִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי קְדֻשָּׁה, קְדֻשָּׁה מְבִיאָה לִידֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, רוּחַ הַקֹּדֶשׁ מְבִיאָה לִידֵי תְּחִיַּת הַמֵּתִים".
וְהִנֵּה עַל פִּי הַבָּרַיְתָא הַזֹּאת הִסְכַּמְתִּי לְחַבֵּר חִבּוּרִי זֶה, לְלַמֵּד לְעַצְמִי וּלְהַזְכִּיר לַאֲחֵרִים תְּנָאֵי הָעֲבוֹדָה הַשְּׁלֵמָה לְמַדְרֵגוֹתֵיהֶם וַאֲבָאֵר בְּכָל אֶחָד מֵהֶם עִנְיָנָיו וַחֲלָקָיו אוֹ פְּרָטָיו, הַדֶּרֶךְ לִקְנוֹת אוֹתוֹ וּמָה הֵם מַפְסִידָיו וְהַדֶּרֶךְ לְהִשָּׁמֵר מֵהֶם, כִּי אֶקְרָא בּוֹ אֲנִי וְכָל מִי שֶׁיִּמְצָא בּוֹ נַחַת, לְמַעַן נִלְמַד לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֵינוּ, וְלֹא תִשָּׁכַח מִמֶּנּוּ חוֹבָתֵנוּ לְפָנָיו. וַאֲשֶׁר חָמְרִיּוּת הַטֶּבַע מִשְׁתַּדֵּל לְהָסִיר מִלִּבֵּנוּ - הַקְּרִיאָה וְהַהִסְתַּכְּלוּת יַעֲלֶה עַל זִכְרוֹנֵנוּ וִיעִירֵנוּ אֶל הַמְצֻוֶּה עָלֵינוּ. וַה' יִהְיֶה בְּכִסְלֵנוּ וְיִשְׁמֹר רַגְלֵינוּ מִלָּכֶד, וְתִתְקַיֵּם בָּנוּ בַקָּשַׁת הַמְשׁוֹרֵר הָאָהוּב לֵאלֹהָיו (תהלים פו, יא), "הוֹרֵנִי ה' דַּרְכֶּךָ, אֲהַלֵּךְ בַּאֲמִתֶּךָ, יַחֵד לְבָבִי לְיִרְאָה שְׁמֶךָ". אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

---------

יש בדורינו הרבה צדיקי אמת, אבל הם לא מכריזים על עצמם כך. ובכל מקרה אם תראה אדם שהוא בעל תורה ובעל מידות ונוהג בקדושה ובענוה - דע לך שהוא יכול להיות צדיק אמת.
אבל אם יש לו תורה ואין לו תפילה, או יש לו שניהם ואין לו מידות טובות או שאין לו ענווה. או שהוא כועס וכד' - אל תחפש אצלו את ה"צדיק אמת".

-------

תורת הרבי מקוצק מובאת בהרבה סיפורי חסידים.
אני מעריך שבספר "שפת אמת" של האדמור מגור ז"ל נמצאים עיקרי רעיונותיו.

כתבות נוספות