שאל את הרב

פרעות יהודים ביו"ש

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 15/06/09 12:35 כג בסיון התשסט

שאלה

לרב אפרתי שלום!

ראשית ברכות לרגל מינוייך לרב קהילת זית רענן באפרת - עלה והצלח.

ועכשיו לשאלה- בשבועות האחרונים אנו רואים כי ישנם גורמים(קיצוניים) בישוב היהודי בישע אשר פורק עול ומחלל שם ה' ברבים ... האם כריתת עצים שריפת שדות אלימות נגד פלסטינים /כוחות ביטחון היא על דעת תורה ( ברורה לי התשובה) אך השאלה היא איפה הקול הרבני הדומם מדוע אין קול זעקה של הרבנים נגד אותם פורעים ושולחיהם(רבניהם?) ...האם גם על הרבנים והרבנות השפויה הם מטלים מורא ופחד?

מדוע בימי הפינוי מגוש קטיף כאשר אלוף בצהל (אלעזר שטרן) והרב הצבאי הראשי הותקפו בכותל - שתקו הרבנים והמנהיגות הדתית ?

מדוע אתם מפקירים את השטח(המדיה)לאותם סהרורים ?

תודה

משה

תשובה

שלום

תודה.

הנושא שאתה מעלה הוא חשוב, ויש לומר בו דברים ברורים.

אכן יש פחד מלמתוח ביקורת על פורעים יהודים ביהודה ושומרון.
הפחד נובע בין היתר מכך שהביקורת עליהם תתפרש בצורה לא נכונה, כביקורת על המפעל הציוני הגדול של ההתיישבות ביהודה ושומרון.

אך התורה אמרה 'לא תגורו מפני איש', ואנו מצווים לומר את ההלכה והמחשבה התורנית, גם אם זה לא נעים וגם אם זה מורכב.

חד משמעית- אסור מדאורייתא להכות חייל, אסור מדאורייתא לקלל חייל.
ולהבדיל, אסור להכאיב לערבים שאינם עסוקים בטרור ולשרוף את שדותיהם ללא סיבה. כמובן, אם ישנה פעילות עויינת מהכפר, מותר לצבא לעשות פעולות לגרימת אכיפת השלטון הישראלי שם, אך לא ליחידים, איננו בפולין או במרוקו אלא במדינה היהודית המסודרת.

ראוי לומר את זה שוב ושוב.

העמדה הימנית התורנית, הדוגלת בכיבוש הארץ כולה בעוז ובאמונה, הנובעת מפסיקת השו"ע והפת"ש שמצוות יישוב א"י חלה בימינו, על פי דברי הרמב"ן בהשגותיו לספר המצוות מצווה ד', וכפשט התורה בהרבה מקומות, אינה באה בשום אופן להתיר השתוללות פרועה של נערים נגד חיילי צה"ל, ואינה מתירה השתוללות אישית והרס כלפי נשים וילדים תמימים.

מפי הגבורה שמענו 'וירשתם אותה', ומפי הגבורה שמענו 'ואהבת לרעך' ואת שאלת משה 'רשע, למה תכה רעך?'.

לפעמים בפעילות מלחמתית מותר לעשות פעולות הגורמות גם לחפים מפשע להפגע, ואין לסכן חיילים עבור זה. זוהי פעולה ממלכתית, שהצבא הוא הגוף המקבל את ההחלטה הזו, ולא כל אחד חי לעצמו ומשתולל.

אך בין פעילות חשובה זו של תגמול ע"י הצבא, לבין קללות חיילים והכאת כוחות הבטחון, אין דבר וחצי דבר. זה אינו קשור לכיבוש הארץ אלא לכשלון חינוכי של החינוך שלנו.

ובנוסף לאיסורים העצמיים שבזה, התנהגות כזו פגעת פגיעה אנושה בהתיישבותנו בחבלי ארץ ישראל. קל לתייג אותנו כחבורת מטורפים, בעוד רוב מוחלט של הציבור ביו"ש הוא ציבור עדין נפש, חדור אמונה וציונות.

כל טוב

כתבות נוספות