שאל את הרב

פסלים ותמונות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/04/02 15:22 כב בניסן התשסב

שאלה

האם מותר להחזיק פסלים של חיות שנעשו מגבס ,זכוכית וכו . ופסלים שילדים עושים בחוגים.

תשובה

אני מצרף לך תשובה שכתבתי למישהי אחרת בענין זה ויש בה תשובות לשאלתך:

-----

קיבלתי את שאלתך על תמונות מותרות ואסורות. ואיך מתירים לתלות תמונות בבתים. הרי הפסוק אומר בעשרת הדיברות "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ" (ספר שמות פרק כ ד).
נראה לי שהתשובה על פניה היא שמותר לתלות תמונות רגילות בבתים. צאי וראי שבכל הבתים של גדולי ישראל יש תמונות תלויות בבתיהם גדולות וקטנות, של נופים ושל בני אדם ואין פוצה פה ומפקפק. ואם תשאלי הרי האיסור כל כך ברור, איך התירו? צריכים אנו למצוא היתר ברור לא פחות מהאיסור. כל מה שנותר לדון הוא למה זה כל כך פשוט?

צורת אדם
ברמב"ם בספרו היד החזקה - בהלכות עבודת כוכבים פרק ג הלכה י כתב: שאסור לעשות צורות של אדם לנוי כיון שהאדם נברא בצלם אלוקים ויש חשש שיבינו שמדובר בצורת שמים מעל, דהיינו בעבודה זרה. עוד למדנו ממנו שם כמה וכמה דברים.
א] שמהתורה עיקר האיסור הוא בצורת האדם, אע"פ שאינם לעבודה זרה.
ב] שאין איסור בהנ"ל אלא בצורה בולטת. אבל תמונה שקועה או ציור שטוח או רקמה – מותר.
ג] שכל תמונה נוף אפילו היא בולטת, וכל בעלי החיים חוץ מן האדם – מותר.
יש מחלוקת בין הפוסקים אם מותר לצייר צורת אדם ראש בלבד, לשו"ע מותר והבא"ח אוסר כיון שיש חולקים ויש להחמיר בחשש עבודה זרה.
זו הסיבה מפני מה אין על המטבעות היהודים שמוצאים בחפירות ארכיאולוגיות תבליט של צורת פני אדם למרות שזה היה מקובל באומות העולם. זה גם הסיבה מפני מה עד היום אין במטבעות המדינה צורות כנ"ל. זה היה מקור המחלוקת על הקמיעות של ש"ס עם תבליט פניו של הרב כדורי בקמפיין הבחירות.





דמויות שמים וכד'
בשו"ע יורה דעה סימן קמא מובא שאסור לצור דמות חמה ולבנה כוכבים מזלות ומלאכים שנאמר "לא תעשון אתי" לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני במרום – וצורת חמה ולבנה וכוכבים אסור בין בולטת בין שוקעת. ואם הם להתלמד להבין ולהורות כולן מותרות אפי' בולטות.
אסור לצייר צורות שבמדור שכינה, כגון ד' פנים של המרכבה ביחד "שור אריה אדם ונשר" וכן צורות שרפים ואופנים ומלאכי השרת. כל אלו אסור לעשותם אפילו הם לנוי. במה דברים אמורים בבולטת, אבל בשוקעת כאותם שאורגים בבגד ושמציירים בכותל בסמנין - מותר לעשותם.
לא יעשה בית תבנית היכל כשיעור גבהו וארכו ורחבו אכסדרה תבנית אולם חצר תבנית עזרה. שלחן תבנית שלחן מנורה תבנית מנורה. אבל עושה של חמשה קנים או של ששה או שמונה אבל של שבעה לא יעשה אפילו משאר מיני מתכות ואפילו בלא גביעים וכפתורים ופרחים ואפי' אינה גבוהה י"ח טפחים.

צורות עבודה זרה
בשו"ע יורה דעה סימן קמא הובאו עוד כמה דברים מפורטים יותר לגבי ציורים שיש בהם חשש עבודה זרה והם פסלים של אנשים העומדים על פתח מדינה וביד הצורה צורת מקל או צפור כדור או סייף או עטרה וטבעת.
וכן "מלך מעוטר יושב על עגלה וכן כיוצא בזה". או "דרקון והוא דומה לנחש ויש כמי סנפירין בין פרק חוליות שבצואר". יש חשש שנעשו לעבודה זרה.
צורות אלו אם עשאם אדם ידוע שלא לעבודה זרה – מותרים. ואם נעשו לעבודה זרה – אסורים. אם יש ספק והם מכובדות כגון שהם על תכשיט – מן הסתם נעשות לעבודה זרה. ואם הן מבוזות כגון שהן מצוירות על כוסות וכד' – מותרות. כיון שכנראה נעשו לנוי. ויש מחמירים בכל הצורות הללו כיון שיש בהם לעבודה זרה.

כתבות נוספות