שאל את הרב

פלך

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/10/07 08:35 ה בחשון התשסח

שאלה

שלום לרב .

אני תלמידה בכיתה ....ולומדת בבית ספר פלך . הנה הפרצוף שלך יורד והגישה שלך אלי כבר שלילית . אני מכירה את זה , כל פעם ששואלים אותי מאיפה אני ואני אומרת פלך "אהה , פלך ?" ופרצוף חמוץ ומתנשא מרוח על פניו של המופתע .

אני לומדת בפלך. וחשוב לי לשבור את המיתוס-אנחנו לא(!!!)מניחות תפילין, ואנחנו לא(!!!) קוראות בתורה (יכול להיות שיש בודדות אבל זה משהו שהבית ספר מעודד) , ובכל זאת אני מרגישה שיש המון דעות קדומות , המון שנאה אפילו לפלך . יש לי כמה וכמה דוגמאות . אבל לא אתן אותם כי עד שנסיים לספר את כולם כבר אני אסיים יב' . אבל מדובר באנשים שהעריכו מאוד בנות מפלך , מעשי צדיקות עזרה לזולת ובגרות , שברגע ששמעו איפה הן לומדות החיוך פשוט נפל והם הסתובבו והלכו .

אני לפעמים שוקלת לעבור בית ספר . אבל נמנעתי מזה לא פעם . סיבה ראשונה והכי פשוטה היא אני אישית לא הייתי מוצאת את עצמי (כרגע) בבית ספר כמו צביה לדוגמא. וסיבה שנייה שאני לא חושבת שזה נכון לברוך מהבעיות , יש לתקן אותם . אבל איך אני יכולה לתקן דעות קדומות ששוררות בקרב כל(!!!) הציבור הדתי לאומי בארץ? לא פעם שאלו אותי עם אני רפורמית(לא!!) . בבני עקיבא צוחקים שאני אבוא להשלים מניין , ואפילו בבית הכנסת הגבאי שאל עם יש מישהי מפלך שרוצה לעלות לתורה.

מה אני יכולה לעשות במצבים כאלה ?!

אני יודעת שפלך הוא לא כזה ובגלל זה לא מפריע לי ללמוד שם , אבל מפריע לי שזה מפריע לכל מי שמכיר אותי , ויש לא רק על הבית ספר דעות קדומות , גם אלי.

אני דווקה מרגישה שהתחזקתי בפלך . למרות שאורך השרוול אצלנו הוא רב זרוע (ובנות כמעט לא באות לפי חוקי הצניעות בב"ס) אני תמיד(!!) מגיע עם חולצות שלושת רבעי , והמוורה לא פעם השתמשה בי כדוגמא לכיתה איך לבוא .

אני יודעת שהייותי בפלך לא הופך אותי לרפורמים ואני לא הולכת להניך תפילין ולהשלים מניין ואני בטח שלא אקום שבת בבוקר ואקרא בתורה .

אבל איך אני יכולה להוכיח לכולם שהם טועים ??

סליחה על אורך המכתב כי הוא גם שאלה וגם פריקה של משהו שמצטבר כבר שנתיים .

בתודה (רבה) .

תשובה

שלום וברכה
א. זו צורה מעניינת מאוד לנהל שיחה – את לא רק אומרת את דעתך, אלא גם מתארת את הפרצוף שלי, ואת עמדות היסוד שלי. בכל מקרה, פרצופי לא ירד, גישתי אלייך ול"פלך" אינה שלילית (אשתי הייתה בעבר מחנכת שם) כך שאפשר להירגע. הפרצוף גם לא חמוץ.
ב. אני שמח שאתן לא מניחות תפילין ולא קוראות בתורה. אני כמובן מציע להגדיר את עצמכן בצורה חיובית ולא בדרך של התגוננות ממה שאחרים חושבים עליכם.
ג. החלטתך לא לעזוב את פלך היא כנראה החלטה נבונה העולה מבין השורות. אדם צריך ללמוד במקום בו הוא חפץ ללמוד, ואדם צריך ללמוד במקום בו הוא מנסה לתקן.
ד. המציאות של דעות קדומות היא מציאות נוראה, החוסמת את בני האדם ולהאזין ולהיפתח לעולמות רוחניים אחרים. איני מוצא לכך תרופה כי זו חולשה אנושית. ברם, שני דברים ניתן לעשות: קודם כל לקבל על עצמנו שלא יהיו לנו עצמנו דעות קדומות, ושאנו עצמנו נוכל להיפתח כלפי האחרים ולקבל את היסודות הטובים שיש בהם, בלי לאבד את יכולת השיפוט שלנו לדחות את הדברים שראוי לדחות בהם. הדבר השני הוא להמשיך ולהתמיד בדרכנו, ואז ייאלץ מי שיש לו דעות קדומות עלינו לשנות את עמדתו.
ה. בנות "פלך" (ולמעשה כאמור כולנו) צריכות אפוא להחליט כי להן עצמן לא תהיינה דעות קדומות (דוגמה זו שהייתה לך על פרצופי...), ובד בבד להמשיך בדרכן שלהן, ולהתקדם יותר ויותר, ודרך הליכה בדרכן גם להוכיח לאחרים כי מה שאומרים עליהם מגוחך ומיותר, ולהפך – הן עובדות את ריבונו של עולם ונאמנות לדבריו בדרך הקרובה יותר לדרכה של תורה. אם הן תעשינה כך, ואכן תהיינה נאמנות לדרך זו, גם העמדות הקדומות כלפיהן תשתנינה.
ו. טוב שאת התקדמת בפלך, וזה כאמור המקום הראוי לך ללמוד בו. במקביל, טוב יהיה אם ה"פלך" כן יגבירו את הצניעות הראויה, וכן יתקדמו בכל שאר התחומים הרוחניים. אין משהו יותר נכון מכך.


כל טוב

כתבות נוספות