שאל את הרב

פלאפל בלי הכשר של שומר מצוות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/10/03 15:55 י בתשרי התשסד

שאלה

האם מותר לאכול בחנות פלאפל של יהודי שומר-מצוות (שאין לי שום בעיה לאכול אצלו בבית בלי לחשוש) אם היתה לו תעודת כשרות ועכשיו אין לו (לטענתו הרבנות גובה יותר מדי כסף)?

תשובה


בס"ד

גם מי שאתה יכול לאכול אצלו בבית - אתה לא יכול לאכול אצלו בחנות. כיון שאדם מרגיש אחריות לא להאכיל אנשים בביתו - כי הוא רואה בזה אחריותו. אבל בחנות אנשים לפעמים מזלזלים "למען הפרנסה".
וראה כי בבית אדם צריך לבדוק חצי קילו חומוס וזה לא כל כך קשה ובמיוחד שמי שעושה את זה - זו אשתו. אבל בחנות הוא צריך לבדוק כל יום עשר קילו חומוס וזה קשה
ובמיוחד אם הוא לא קונה חסה של גוש קטיף - ולפי הענין הוא לא קונה כי הוא "חסכן". האם אתה מאמין שהוא ישב לבדוק כל עלה ועלה מחרקים?
אל תאמין!!

מלמד זאת דע לך - כי זה נכון שהרבנות לוקחת כסף לשלם שכר למשגיח שבודק חומוס ועלי חסה ושאר מוצרים. האם לדעתך המשגיח צריך לעבוד בהתנדבות?

האם בעל חנות פלאפל לא יכול לשלם מחיר של מנה עד שתי מנות פלאפל ליום - זה שכרו משגיח בחנות פלאפל!!
אם הוא לא מסוגל לשלם מחיר שתי מנות - שיסגור את העסק!!

כנראה שהוא לא מבין כיצד עסקים עובדים.

התעודה תביא לו הרבה יותר מארבע מנות ליום. וההשקעה הישירה במנה פלאפל היא פחות מרבע העלות שלה - זה בדוק!!.

אם הוא לא רוצה השגחה - זה בדרך כלל בגלל שיש לו מה להסתיר. לא שהוא יכניס "חזיר" ח"ו. רק שהוא יקנה חומוס לא כל כך טרי. שיש בו תולעים בפנים. האם אתה מאמין שהוא יזרוק שק שלם שיהיה עם קצת תולעים. הוא יאמר "זה יטחן" יצר הרע ימצא לו כל מיני היתרים. ובמיוחד שזה לא ניכר.

כנ"ל עם חסה של גוש קטיף? היא יותר נקיה. ואם לא יהיה באותו יום בחנות גוש קטיף או שיהיה וזה יהיה ביוקר. אז הוא יקנה חסה רגילה וישטוף במים ויחשוב מה לא בסדר? הרי גם אמא שלי היתה עושה כך?

רק הוא ישכח שאמא שלו היתה בודקת חסה כזו שעה אחת. והוא בודק ארגז שלם ברבע שעה - מקסימום.


בהצלחה

כתבות נוספות