שאל את הרב

פטור ממצוות פרו ורבו

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/06/12 10:38 יד בסיון התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב! איני חושב שאני מתאים להיות אבא בגלל התכונות שלי אין לי את האופי המתאים להיות הורה האם זה נותן לי לגיטימציה לא להתחתן? הרי אני יכול להרוס בכך את חיי ילדי?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

על פי ההלכה כל גבר חייב לקיים מצוות ´פרו ורבו´ לשם כך צריך כמובן להתחתן (רמב"ם הלכות אישות פרק טו הלכה ב): "האיש מצווה על פריה ורביה אבל לא האשה, ומאימתי האיש נתחייב במצוה זו מבן שבע עשרה, וכיון שעברו עשרים שנה ולא נשא אשה הרי זה עובר ומבטל מצות עשה, ואם היה עוסק בתורה וטרוד בה והיה מתירא מלישא אשה כדי שלא יטרח במזונות ויבטל מן התורה הרי זה מותר להתאחר, שהעוסק במצוה פטור מן המצוה וכל שכן בתלמוד תורה".

מתברר שרק העוסק במצווה פתור מן המצווה. אלא אתה טוען שאתה לא מתאים להיות הורה. ומצד זה ראוי לפתור אותך.

כאן אנחנו נכנסים לשאלה מאוד רגישה ומורכבת:
מצד אחד קשה להסכים לכך שאדם יבטל מצווה מפני ש´אינו מתאים´: אחד יאמר ´אינני מתאים לתפילה´, השני יאמר ´אינני מתאים לתורה´, השלישי יאמר ´אינני מתאים לכיבוד הורים´... ואין לדבר סוף.

עם זאת מצוות פרו ורבו מיוחדת כפי שאתה מציין בצדק בגלל המטרה המקודשת שלה: לא רק להביא ילדים אלא גם לחנך אותם ולגדל אותם לתורה, לחופה ולמעשים טובים.

לכן השאלה היא האם אין לך כל יכולת או אולי יש באפשרותך לרכוש את היכולת להיות אבא טוב. אולי אם תתאמץ ותשתדל לעבור הכשרות חינוכיות וטיפוליות הם יעניקו לך את היכולת להיות אבא.

לכן אם יוכח באופן מקצועי ביותר שחסרים לך כישורים ותכונות הכרחיות להיות אבא ראוי - תוכל לפנות לפוסקים גדולים ממני, אני מאמין שתקבל הסכמה שאינך צריך להתחתן.

כתבות נוספות