שאל את הרב

פחדים וחרדות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/04/12 17:02 טז בניסן התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב!

האם קיימת דרך להתמודד עם פחדים ,חרדות ומחשבות רעות.

האם וכיצד ניתן לחזק את הצד החיובי והטוב שבאדם שיגבור על הצד הרע וישלוט בו?

אם אני בתור אדם עלו לי פעם מחשבות על חשבונותיו של הקב"ה עם רשעים גמורים למשל שיש רשעים שנשמתם בסוף תיכחד.אז איך אפשר לעשות שמחשבות כאלה פשוט לא יפריעו לי לנהל את חיי?

בכלל האם קיימת שיטה לגבור על דברים שהם מפחידים ולהחליש אותם ובעצם לבנות ולעצב את האישיות מחדש באופן כזה שניתן לומר שהכיוון הוא מבורך.הרי ברור לי שיש לקב"ה חשבון או תיקון רע עם רשעים גמורים כמו היטלר או רוצחים אחרים ואין להם חלק לעולם הבא וגם יש סיכוי שנשמתם תיכחד.גם הרמב"ן מדבר על כך בשער הגמול.

מה עושים שבאות מחשבות גבוהות מעין אלה של למשל איך הקב"ה דן ושופט את הרשעים.

אני מרגיש לפעמים שזו מעין מלחמה פנימית .אז השאלה איך אוכל להרגיל את עצמי ולחזק את עצמי בדברים יותר חיוביים וכך להקטין את השליליים?מה לעשות כשבאה מעין מחשבה כזאת? האם זהו יצר הרע בכבודו ובעצמו?

אני רוצה לדעת שאני מחזק את עצמי בדרך הנכונה ולא מסתובב כל הזמן סביב מחשבות מעין כאלה..אני מאמין ויש לי תחושה שברגע שאכנס לעשיה חיובית מוגברת אז בעצם יתהווה יותר יצר טוב אצלי ואז אוכל להשליט אותו יותר.האם יש לך עצה עבורי? כיצד להרגיל את עצמי להתנהל נכון יותר עם עצמי?

תודה ובשורות טובות

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הפחדים, חרדות ומחשבות רעות שייכים לעולם הרגש שלנו שהוא בחלקו גלוי ובחלקו סמוי לכן קשה לדעת אותו באופן ברור. לעיתים דברים שנראים לנו סיבה לדבר הם בעצם תוצאה וכן מה שנראה כתוצאה הוא לעיתים סיבה.
אתן דוגמה פשוטה:
אדם נכשל בעבודה והוא מתוסכל ומתוח כתוצאה מכך. בשובו הביתה הילד שלו שופך כוס חלב על השטיח והאיש לפתע מתפרץ בכעס.
המתבונן מן הצד יאמר שהילד גרם לכעס אבל ברור שהסיבה האמיתית נעוצה בדברים שקרו בעבודה...

כך גם הפחדים והמחשבות הרעות. בגלוי הם קשורים אצלך לברורים אמוניים: על רשעים על נשמותיהם וכד' אבל אתה בעצמך חש שהרגשות הקשים הללו נעוצים במשהו יותר עמוק ושורשי בלבך. הבעיה היא שלעיתים קרובות דווקא בגלל עוצמם של שורשי הרגשות השליליים אנחנו כאילו מגינים על עצמנו ולא מסוגלים לגעת בהם - לכן הם נעלמים מההכרה שלנו.
אינני מתימר להיות מומחה בתורת הנפש, אני כותב מתוך מעט ידע ונסיון - כוונתי להבהיר לך שהחיבור בין מצוקות הנפש ובין האמונה אינו אמיתי. מצוקות הנפש באות מעמקי הנפש והאמונה היא רק 'התחפושת' שבהם המצוקות הללו מתלבשות אצלך (אצל זמר אלו יכולים להיות פחדים שהוא יאבד את הקול שלו...).

לסיכום: תאמר לעצמך שיש לך פחדים ומחשבות שליליות שבאות מתוך עולמך הרגשי, הקשר שלהם לאמונה שלך הוא חיצוני בלבד. תמשיך בדרך שלך לחזק את עצמך ולהכנס לעשיה חיובית.
אם אתה מבקש פתרון מלא יותר לפחדים - הוא לא נמצא אצל הרבנים אלא אצל מטפלי הרגש: פסיכולוגים וכיו"ב

כתבות נוספות