שאל את הרב

פולין-מה לעשות?!

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/05/10 11:54 יח באייר התשע

שאלה

ב"ה

שלום!

עליי להחליט בימים הקרובים האם לצאת למסע לפולין או לא. קראתי כל מיני שאלות ותשובות שנשלחו כבר לאתר ואפםילו שלחתי גם פעם שאלות וענו לי עילהן,ויש רבנים שמתירים יציאה מהארץ במקרה כזה בגלל כל מיני סיבות ויש כאלה שלא מתירים עדיין יציאה מהארץ. נשארתי מבולבלת-למי עליי להקשיב? אני לא יודעת כל כך גם אם המסע יחזק את האמונה שלי כמו שיהיה אם יהיה סע בארץ/ביקרו ב"יד ושם"-שכבר היה... .(כי המון רבנים משיבים שצריך לצמאת לא מתוך ה"מודה" שכולם יוצאים,אלא מתוך הבנה עמוקה ופנימית וידיעה שזה יחזק את האמונה). אחותי כן יצאה וזה חיזק אותה במחינת הקטע של חשיבות המשפחה (אמנם לא לאורך זמן כי כל החוויות -מתישהו הרושם שהן עושות נמחק טיפה).

לכן-אשמח לדיעה מה לעשות כי באמת אני לא יודעת מה לעשות.. לא יצאתי גם אף פעם מהארץ,מקווה שלא אצטרך לצאת גם לעולם מסיבות של בריאות וכו'....אבל יש את זה ומצד אחר-יש המון דתיים חזקים שיוצאים לטיול בחו"ל,או לאומן,או בתי חב"ד בעולם... לחברה שלי יש דוד ניצול שואה ז"ל שאמר שלא לצאת ולעומת זאת ישניצול שואה במקום שאני מתנדבת בו שאומר שחשוב לצאת והוא אף יצא והדריך בעבר משלחות של נוער. מצד אחד-לא לפרנס רוצחים ואנטישמיים ,מצד שני-אולי כל העולם שונא את היהודים (וידועים הסיפורים של אחרי המלחמה שמישניצול-הגויים ימח שמם אמרו לו שחבל על כך שניצל!),וגם תוצרת שקונים מסין-זה לפרנס אנטישמיים... .

כמו בן יש את הקטע הכלכלי-שגורם לקבוצות בשכבה... . אני לא רוצה לצאת ואז להצטער על זה או לא רוצה שלא לצאת ואז להצטער על זה.... ועליי להחליט עדיום ה' הקרבו,ככה שזה ממש מטלטל אותי... (אמרתי שאם לא יצאו באולפנא שלי-אז אני "אסתדר " עם זה,ואם כן יצאו באולפנא שלי-אז כבר אחשוב אם לצאת או לא... וכעת מסמתן שכן יוצאים).

קראתי גם שאלה על מישהי שאמרה שסבא שלי ז"ל היה מתהפך בקברו אם היה יודע שנכדתו הולכת לדם ומפרנסת את הרוצחים הללו...מביחאה להן כסף אחרי שהם עשו את כל מעשי הזוועות!!. ואז הרב ענה שזה נכון אבל אם לא כך-אולי הממשלה הפולנית לא תשמר את המקומות הללו וחשוב לזכור וכו'... .

אני גם לא יודעת אם כשאראה את הכל,עדיין אעכל את זה..-כי אני מתעניינת נורא בשואה וקוראת ספרים וביד ושם פשוט הייתי מרותקת, אבל עדיין אני לא מעכלת את גודל הזוועה-גם עם כל הסרים כשאני קוראת וכו'.... .

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אני שואל את עצמי מה ישנה לך אם אכתוב כן או לא?
הרי את מודעת לכך שיש דעות שונות והפוכות בעניין.

לכן אמליץ לך להפסיק לשאול, ולשבת עם עצמך ואולי עם ההורים או חברה קרובה ולשאול את עצמך מה באמת נכון לך.
המקרה שלך הוא בדיוק המקרה שאדם צריך להחליט לעצמו, ולא להשען על אחרים מפני שאת מבינה ויודעת את המורכבות ומגוון הדעות שיש בנושא.
בהצלחה.

כתבות נוספות