שאל את הרב

פדיון הבן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/02/13 11:24 ז באדר התשעג

שאלה

ילדתי בשעה טובה בן בכור ורציתי לשאול לגבי פדיון הבן.

לפני מס שנים עברתי הפלה על ידי כדור בבית חולים

הייתי בחודש ה-3 להריון, והעובר נפל ונאלצתי לקחת את הכדור.

בן זוגי כיום לא יודע על כך ואני לא יודעת איך לספר לו כי הוא נורא מתלהב ורוצה לעשות פדיון הבן. מפחדת לאכזב אותו האם בכל זאת אוכל לעשות פדיון?! מה עליי לעשות?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

חשוב לדעת האם העובר שהופל היה שלם או שלא נתרקמו איבריו. (מתוך השאלה לא ברור האם הכדור גרם להפלה או ההפלה חייבה אותך לקחת כדור) מכל מקום - אם מתוך האולטרא סאונד או בדיקה אחרת - את יודעת שלא נתרקמו איבריו אז הוא לא נחשב, והבן הזה יהיה בכור לכל דבר.

במידה ואינך יודעת האם נתרקמו איבריו - חשוב לדעת האם ההפלה היתה לפני תום שלשה חודשים, והאם הרגשת תנועות בבטנך.
אני מצטט מתוך דברי אחד הפוסקים: "כל עוד לא עבר עליה שליש ימי עיבורה דהיינו שלשה חדשים שלמים והוכר עוברה לכל הרואה אותה והאשה מרגשת בעצמה בתנועת הילד שיש עצמות בבטנה, אין חזקה שנתרקמו איברי הנפל".
כלומר גם במצב כזה עדיין אפשר להקל ולומר שהבן הנוכחי הוא הבכור.

שאלה דומה מאוד לזו שלך נשאלה ותשובה מפורטת ומנומקת נמצאת בקישור:
http://atranet.co.il/aviadstollman/responsan_new.asp?m=83

להלן מסקנת הכותב: "אשה שהרתה בצעירותה והפילה את עוברה, בערך בשבוע העשירי להריונה, ומשפחתה אינה יודעת מכל המעשה, ועתה נולד לה בן בכור בלידה טבעית, ורוצים היא ובעלה לפדותו כדין. נראה שניתן להקל להם לפדות את הבן בברכה כפי המקובל, כדי שלא תתגלה הפרשה ותביא לצער ולעוגמת נפש מרובה לה ולמשפחתה. ברם אם ישנה אפשרות לומר להורים ולאנשים האחרים שקודם ההריון המוצלח היה הריון שלא עלה יפה ולכן הורה לכם חכם לקיים את הטקס כרגיל, אך בלא ברכה — ודאי שעדיף מלהיכנס לחששות האמורים לעיל. אולם, כפי שמתבאר לעיל, אם הדבר אינו אפשרי — יקיימו את הטקס כרגיל ובברכות".

על פי התשובה הזאת אפשר לקיים פידיון בלא ברכה - זה יותר פשוט.
אם החשיפה עלולה להביך מאוד את כל האנשים אפשר בדוחק לקיים פדיון בברכה.

בנסיבות הללו תבחני היטב האם לא תוכלי לשתף בעדינות וברגישות את בעלך בעובדות מתוך ידיעה שהדבר לא ימנע את חגיגת פדיון הבן. הארוע יוכל להתרחש בשמחה רבה רק בלי הברכה.
אם הדבר עלול להזיק באופן ממשי לקשר שלכם - את יכולה להסתמך על הדעה המקילה.

כתבות נוספות