שאל את הרב

עשיית התפילין

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 18/08/02 23:19 י באלול התשסב

שאלה

האם בית התפילין של ראש ראוי שיהיה עשוי מעור אחד או אפשרי שיהיה מעורות דבוקים?

תשובה

זהו ספק ומחלוקת הנוגעים לאופן עשייתם של בתי התפילין, ובמיוחד תפילין של ראש. בתפילין אלו יש 4 בתים (תאים). אפשר לעשות אותם מעור אחד של בהמה גסה; הדבר קשה לביצוע, אך עובדה - הוא מבוצע. יש אפשרות להכין כל בית מעור אחר, להדביק אותם זה לזה ולחפות את כולם בעור אחד מבהמה דקה. ויש אפשרות שלא לחפות את העורות הדבוקים כלל. הסוג האחרון מכונה "תפילין פשוטות".


א. לשון מרן בשו"ע (שו"ע או"ח לב,לח) היא: "יעשה ד' בתים מעור אחד לשל ראש, ובית אחד לשל יד." לדעת חתם-סופר בא השו"ע להוציא מהצמדת הבתים זה לזה ללא תפירה; אבל אם תפרם יחד - נחשבים התפילין כעשויים מעור אחד. לדעת חיי-אדם אפילו הדבקה עושה אותם כעור אחד.

ב. הרבה פוסקים חולקים וסוברים שצריך עור אחד ממש, ללא תפירה וללא דבק. ואף נחלקו אם בדיעבד יוצאים ידי חובה בתפילין כאלה: לדעת משנה-ברורה יוצאים, ולדעת בעל כף-החיים אין יוצאים.

ג. בסוג השני שמנינו בהקדמתנו, שהבתים מחופים בעור אחד עשוי מבהמה דקה, יש נוהגים להקל מכיון שבסופו של דבר מחופה בעור אחד.

ד. למעשה, מזהיר בעל כף-החיים, שכיון שמדובר במצוה דאורייתא שאנו מקיימים כל יום, ראוי שלא נכניס עצמנו בספק מחלוקת הפוסקים רק כדי לחסוך בכסף. הוא מזהיר גם מפני סוחרים המרמים את הבריות שאינם יודעים בין ימינם לשמאלם.

ה. בעל תפילין פשוטות, טוב שיחליפם לתפילין מעור אחד, ומותר להוציא את הפרש המחיר מכספי מעשר. רק בשעת הדחק יש לסמוך על המנהג שנתפשט במדינתנו (משנ"ב), ולהקל.

כתבות נוספות