שאל את הרב

ערוב

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 18/04/02 16:12 ו באייר התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה,

בישוב בו אני גר אין רב, ולכן אין לנו את מי לשאול. לכן נודה לרב על תשובתו המהירה.

בתקופה האחרונה גדל שיטחו של הישוב, ב"ה, וכעת אנו מרחיבים את הערוב. רציתי לשאול:

א. האם יש בעיה להעביר את הערוב מעל עצים בודדים, שהמרחק בין עץ לעץ הוא כזה שישנה אפשרות לעבור בין העצים. אם כן, האם תמיד זה אסור (לדוג': כאשר העצים אינם צפופים, או שבגובה י"ט הסמוך לקרקע הגזעים אינם צפופים, ורק בגובה הענפים הם צפופים).

מה הדין אם הערוב עובר מעל עץ בודד?

מה הדין כאשר הערוב עובר צמוד למטע (המטע אינו של יהודים והוא נמצא מחוץ לערוב), אולם העצים אינם צפופים במיוחד, כך שניתן לעבור בינהם?

ב. משיקולים של הבעת בעלות על השטח אנו מעוניים לבנות צורת הפתח גם במקומות בהם יש ממילא תל המתלקט. האם ישנה בעיה לבנות לכתחילה ערוב על גבי תל המתלקט, שהרי חלק מהערוב נמצא ברשות היחיד?

תודה לכבוד הרב,

דויד

תשובה

ב"ה ח' סיון תשס"ב

לדוד שלום!

קיר או עצים העוברים מתחת לצורת הפתח- אם אין רווח של עשרה טפחים לפחות בין העצים ובין החוט בגובה, ואין חלל של ארבעה טפחים פנויים לאורך צורת הפתח, הם פוסלים את צורת הפתח, אפילו אם אין לעצים דין מחיצה, לדוגמא שאין בגובהם עשרה טפחים או שמתנדנדים ברוח.
די בתנאי אחד על מנת להכשיר,לדוגמא אם יש חלל של ארבעה טפחים כשר.
אם מדובר בצורת הפתח העשויה מקרש ולא מחוט, והקרש רחב ובולט פנימה אפילו מעט לכוון השטח המוקף - כשר.

ניתן לעיין בחזון איש הלכות ערובין סימן ע' ס"ק י"ט וכ"א.

ב. ערוב של צורת הפתח על גבי תל המתלקט דנו בענין האחרונים, האם התל פוסל את צורת הפתח או לא, עיין בספר "נתיבות שבת" פרק י"ט הערה מ"ח, כל זה אם רוצים להסתמך על צורת הפתח, התל עצמו תמיד יוכל לשמש כמחיצה.

לגבי עמוד מצורת הפתח הנמצא בתוך רשות היחיד כמו בחצר מוקפת מחיצות או בגנה האחרונים פסלו צורת פתח זועיין במשנה ברורה סימן שס"ג ס"ק קי"ג, בשעת הדחק התירו לסמוך על המתירים כשהעמוד בולט עשרה טפחים מעל הגדר.


בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות