שאל את הרב

עניני כשרות דחוף ביותר

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 18/05/09 09:54 כד באייר התשסט

שאלה

שלום לפני כמה חודשים התחלתי להתחזק ברוך ה' ולקחתי על עצמי המון דברים ואני עומדת בהם יפה אך יש לי בעיה עם הכשרות אצלי בבית אוכלים חלב נוכרי ואוכל בהשגחת הרבנות גם בשר ואני כבר כמה זמן מקפידה לאכול רק מהדרין ובדץ ורבנים מוכרים הבעיה היא שההורים שלי לא יודעים על זה כי אני לא רוצה שיפגעו הבעיה שהיום יש ברית לקרוב משפחה ואני יודעת שהאוכל שם כשר בהשגחת הרבנות ואם אני לא יאכל שם ההורים שלי ידעו שאני לא אוכלת כשרות של רבנות ואני לא רוצה שידעו ואני גם לא רוצה לאכול מה לעשות

תשובה

שלום

מותר לכתחילה לאכול מאכלים בהשגחת הרבנות המקומית. שכן עד אחד נאמן להעיד על איסורין שהם מותרים, בתנאי שלא הורעה חזקתו כאדם ישר.
רוב העובדים ברבנויות הם אנשים ישרים ויראי שמיים, ולכן מותר לכתחילה לאכול הכשר הרבנות.
מספרים שהרב צבי יהודה קוק זצ"ל אף הקפיד לאכול רק מאכלים הכשרים גם בהכשר הרבנות, ואם לא היה הכשר רבנות אלא רק בד"ץ, לא היה אוכל, שכן מערכת הכשרות המסודרת של המדינה לא אישרה את המאכל ככשר.

כל זה במאכלים רגילים.

לגבי בשר- אם את אשכנזיה, מותר לך לאכול בשר רגיל בהכשר הרבנות. אך הרמ"א הוסיף שראוי לכתחילה לאכול בשר חלק.
אם את ספרדיה- אין לאכול בשר שאינו חלק. רק במקרים של צורך גדול מותר להקל ולא לאכול חלק, כגון חיילים, בני ישיבה בישיבה או במקום של כיבוד הורים, מותר.
הגר"א אף נהג שבכל מקום שהתארח לא היה שואל אם הבשר חלק (מעשה רב).

ובשר 'חלק' יש גם ברבנות וגם בבדצי"ם, צריך רק לבדוק.

לגבי חלב נכרי- אם זה יכאיב להורים שלא תאכלי, מותר לאכול חלב נכרי, ולסמוך על חלק מגדולי האחרונים שהתירו את זה בשעת הצורך, ובלבד שהחברה של המאכל החלבי היא חברה ידועה (כגון נסטלה), שתפסיד אם יתפסו שבמקום חלב פרה הכניסו משהו אחר.

חזקי ואמצי

כתבות נוספות