שאל את הרב

עם בחירה וגאולה

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 23/09/10 20:24 טו בתשרי התשעא

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

א. יש לי מספר שאלות שעשוית להישמע כמו שאלות כפירה ולכן אקדים ואומר שאין זאת כוונתי- אלא להפך.

ב. אני יודעת שאמונה תמימה היא עדיפה אבל אני לצערי לא נמצאת במקום הזה.

ג. הקב"ה ע"פ תורתנו ואמונתנו הוא ריבון העולמים, אחד ויחיד בעולמו, מדוע זכינו להיות לו עם בחירה ולהפיץ את האור? הוא הרי יכול היה להסתדר טוב מאוד גם בלעדינו. ומדוע דווקא אנחנו נבחרנו וזכינו לכך מכל העמים?

ד. מה המשמעות המעשית של עם-בחירה? אנחנו אמורים להיות אור לגויים אבל היהדות לא מעודדת גיור, האם כאשר יבוא המשיח כולם יהיו יהודים?

ה. גם גויים נבראו בצלם אלוקים, ולכן כל האהבה והקשר של עם ישראל והקב"ה שמתואר תמיד כמיוחד ונצחי קצת קשה להבנה. הרי גם הגויים הם בוראיו של הקב"ה, כיצד יתכן שאנחנו חביבים לפני המקום והם פחות? הקב"ה הוא ריבון של כולם לא רק שלנו?

ו. זו תקופה גדולה שאין נבואה בעם ישראל, מדוע עבר כ"כ הרבה זמן מאז חורבן הבית השני?

ז. זה מאוד קשה לשמור על האמונה ועל אחדות עם ישראל במצב הזה. נותרנו ללא אורים ותומים, ללא נביאים, ללא קשר עם ה' אלא רק באמצעות התפילה, מדוע זה כך? זה ניסיון מאוד מאוד גדול. ולפעמים גודל המעמד הוא מפחיד ונראה כאילו אין הכוונה.

(למרות שיש ניסים גם היום ומי שמתבונן טוב מצליח לראות אבל לא זאת כוונתי)

תודה רבה

יישר כוח על העבודה החשובה שלכם,

מ.

תשובה

ב"ה

לשואלת שלום,

א.אלו לא שאלות שנשמעות כשאלות כפירה, אלא שאלות חשובות שכל אחד צריך לברר לעצמו.

ב. מה שאדם שואל שאלות לא סותר את האמונה התמימה אדרבא הבירור מעמיק את האמונה ומיסד אותה גם על בסיס ההכרה.

ג. מה שנבחרנו מכל העמים זה לא בזכותנו,
אלא כך הקב"ה יצר אותנו מלכתחילה, עם שראוי להאיר את העולם, כמו שאמר ישעיהו הנביא : "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו".

שאלו המפרשים מדוע התורה כתבה שנח היה צדיק תמים ורק אחר כך סיפרה על מעשיו, ואילו אצל אברהם לא מספרת התורה על צדקותו - למרות שהיו סיפורי אמונה מופלאים באור כשדים - אלא ישר פותחת בצו לך לך מארצך?
מסביר המהר"ל שנח נבחר להציל את דורו מצד צדקתו ואילו אברהם לא נבחר בגלל מעשיו לכן התורה לא מספרת על צדקתו.

ד. עם ישראל נבחר כדי לחיות חיי עם כממלכת כהנים וגוי קדוש, קודם בתוכו פנימה, וכמובן יש לזה השפעה גדולה על כל הגויים,
בימות המשיח וגם היום הגויים יכולים להישאר גויים ולא צריכים להתגייר, רק צריכים לקיים שבע מצוות בני נח (איסורים : עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים, גזל,ברכה ה', אבר מן החי, דיינים).
אדרבא אמרו חז"ל אין מקבלים גרים בימות המשיח, כיוון שהם לא מתגיירים מתוך נדיבות לב אלא כדי לזכות לגדולה שישראל יזכו לה.

ה. נכון שגם הגויים נבראו על ידי ה' ואכן הם חביבים כמו שנאמר בפרקי אבות (ג', י"ד) : "חביב האדם שנברא בצלם",
אבל יש מדרגה יותר עליונה "חביבים ישראל שנקראו בנים למקום".
כשם שה' ברא את הדומם הצומח החי והאדם ובכל זאת האדם חביב יותר מהחי כי יש לו מעלה שנברא בצלם ויש לו שכל להשכיל,
כך ה' ברא את ישראל במעלה יותר עליונה שיכולים להכיל קדושה עליונה, להיות נביאים, להקים ממלכה קדושה ועל כן הם חביבים יותר.

ו. הרבה זמן עבר מאז חורבן בית שני כיוון שהיינו צריכים לעבור תהליך ארוך וקשה שיטהר אותנו מטומאת השנאה שמלאה את הלב!
בזמן בית שני הרציחות על רקע אידיאולוגי היו מעשים שכיחים אפילו כשמדובר על מחלוקת בין אנשים צדיקים אלא שלא היו בדיוק באותו ניואנס שלעבודת ה' (כך מבואר בהקדמת הנצי"ב לספר בראשית).
הגלות הארוכה והקשה רככה את הלבבות והיום יש יותר אהבה בישראל, מתאמצים אחד למען השני, בצבא מסכנים את עצמם, רצים בין הכדורים, ומוסרים את הנפש אחד למען השני ולמען הכלל, הגם הפערים האידיאולוגים היום הם הרבה יותר גדולים מאשר בית שני שכולם היו צדיקים.

ז. נכון שאין לנו נביאים ואורים ותומים אבל הקב"ה מדבר אלינו דרך רוח הקודש שורה על החכמים (עי' רמב"ן ב"ב דף י"ב),
ה' גם מדבר אלינו דרך המאורעות ההיסטוריים שגם אותם צריך ללמוד, כמו שכתוב (דברים לב,ז) "בינו שנות דור ודור".

אמנם זה נסיון גדול ובפרט שיש הסתר פנים אבל ה' מעולם לא עזב אותנו ואנו רואים זאת בכל החסדים שמשפיע עלינו ללא הרף באופן גלוי כבר למעלה ממאה שנים, לא היתה מטרה חשובה אחת שעם ישראל נטל על עצמו באהבה ולא עמד בה – קבוץ גלויות ,הפרחת השממה, כיבוש הביצות, הקמת ישובים, הקמת כח מגן, סילוק השולטים הזרים מהארץ,הקמת המדינה, פתוח חקלאות וכלכלה ועוד, כל זאת ועוד יד ה' נטויה עלינו לטובה.

אכן גדול המעמד וזכות גדולה לנו להיות שייכים לדורות אלו, ועלינו לפקוח את עינינו ולראות איך ה' מוביל אותנו מעלה אחר מעלה עד הגאולה השלימה.

בברכת חג שמח,

דני ארגמן

כתבות נוספות