שאל את הרב

עלונים במשך התפילה

חדשות כיפה הרב שי פירון 23/01/02 04:14 י בשבט התשסב

שאלה

האם מותר לעיין בעלונים במשך התפילה?

תשובה

ב"ה



לכבוד

כיתה ט'2


ברכת ה' עליכם!



קראתי באחד מספרי סיפורי הצדיקים - ואני ממליץ לכם לקרוא רבים כאלה - שר' משה פיינשיין היה מקפיד שלא ללמוד במהלך התפילה אלא להקשיב לה בכל לב ורק בין עולה לעולה בקריאת התורה היה משנן משניות.

ככלל, שני כוחות יש בנפש האדם: כח שכלי וכח רגשי. כל אחד מהם מעורר אותנו באופן שונה ומוביל אותנו למטרה הנכספת של דבקות האדם באלוקיו. סכנה גדולה היא אם יתערבו התחומים הללו וימנעו מהאדם לעבוד את ה' בשני הכלים המשמעותיים שנתנו לו על ידי ה' - השכל והרגש. לכן קבעו חכמים: "זמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד" היינו שאין לערב בין עבודת ה' דרך השכל לעבודת ה' דרך הרגש.

לכן, לימוד דפי פרשת השבוע, אם הוא בא באמצע התפילה - הרי שיש בו משום עירבוב בין צדדים רגשיים וחוויתיים לבין צדדים שכליים, הגותיים. בזמן התפילה אנו צריכים להתמסר לעבודת ה' דרך הרגש.

ריבוי הדפים מוכיח על הקושי הגדול שלנו להתפלל. במקום להתמודד עם שאלת התפילה, במקום להעמיק את תפילתנו, אנו "בורחים" מהבעיה ועוקפים אותה על ידי מבול של דפי פ"ש.

זאת ועוד - חלק מדפי פ"ש עוסקים גם בדברי תורה אבל לא פחות מכך - בפרסומת. אינני מבחין לצורך העניין בין פרסומת על תקליטור תורני לבין פרסומת העוסקת בנסיעה לחו"ל. לשניהם אין מקום בבית הכנסת, שתי הפרסומות הללו פוגעות בקדושת המקום.

לכן, בזמן התפילה אין לקרוא עלונים הללו ובזמן קריאת התורה - ניתן להקל בין עולה לעולה.

אבל, ראוי לברך על עלונים אלה, לקחת אותם הביתה ולקרוא בהם בשבת. הם בודאי טובים יותר מרוב העיתונים....



שבת שלום,

שי

כתבות נוספות