שאל את הרב

עיברות שם משפחה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 29/10/09 19:17 יא בחשון התשע

שאלה

שלום הרב שם משפחתנו הוא פיירברגר-הר אש וברצוננו לעברתו לשם עברי חשבנו על השם אש-דת. מה דעת הרב על שם זה? בתודה מראש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אמנם שאלתם דעתי על השם: אש-דת, אבל ארשה לעצמי לחוות דעתי על עצם הרעיון של החלפת השם.

1.דווקא החלפת שם משפחה, בשונה מהחלפת שם פרטי, יש בה משהו הרבה יותר בעייתי: זו התנתקות ממשפחה רחבה. ראשית אתם מתנתקים מכל בני המשפחה שממשיכים לשאת את השם המקורי. שנית אתם מתנתקים מכל הדורות הקודמים שנשאו את שם המשפחה שלכם. מבחינה זו אפשר לומר שבהחלפת השם אתם עלולים לפגוע בכל בני המשפחה שלכם שנושאים את השם, גם הללו החיים עמנו היום וגם כל הדורות הקודמים שנשאו את שם המשפחה.

2.אינני יודע מה ההיסטוריה של המשפחה שלכם, אבל משפחות רבות מאירופה אבדו ענפים רחבים בתקופת השואה. בהחלפת השם יש משהו שמחזק את האובדן הזה.

3.כפי שאתם רואים גם אני נושא שם משפחה של גויים: 'שטראוס' - שם גרמני 'לתפארת', אבל אני עושה זאת באהבה ובכבוד לכל בני משפחתי שנרצחו על ידי הגרמנים, ומתוך רצון להמשיך לקיים את המשפחה שלי בעולם.

4.רבנים חשובים וגדולי עולם נשאו בכבוד שמות משפחה נוכריים (גם שמות פרטיים = אנטיגונוס איש סכו) לדוגמה שלשת הרבנים הראשיים הראשונים: קוק, הרצוג, אונטרמן. ועוד שמות רבים של רבנים ומנהיגים יהודיים מפורסמים.
מכל מקום בשם שאתם בודקים: 'אש-דת', איני מוצא דופי מצד התכן והמשמעות שלו.
יש לזכור ששם לא רק כותבים אלא גם קוראים – מפעם לפעם אדם נקרא בקול בשמו ובשם משפחתו. כדאי לכם לנסות לגלגל את המילים 'אש-דת' על הלשון, לחוש את עצמכם ואת בניכם נקראים כך בקול. האם יהיה נוח ונעים לכם להקרא בשם זה?

בברכה

כתבות נוספות