שאל את הרב

עונשים מאת ד'

חדשות כיפה הרב אייל קרים 02/07/02 06:47 כב בתמוז התשסב

שאלה

שלום רב,

אני מקווה שתוכל לענות לי ואין איסור כלשהוא על תשובות לבנות.

בכל מקרה שאלתי היא כזו:

אתמול נערך דיון בביתי בנושאים שונים וביניהם לגבי תכתיב, גורל ובורא עולם.

כאשר תהינו לגבי השואה ופיגועים הועלו מספר סברות. לגופו של עניין:

ישנו פסוק בתורה אשר טוען כי"אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה" לעומת זאת בשלב מאוחר יותר ישנו הרעיון של : צדיק בן צדיק ורשע בן צדיק.

אני רואה לנכון לציין כי אני מנהלת אורח חיים חילוני אך עם האמונה בבבורא עולם ושמירת כשרות - לפיכך הבקיאות שלי היא לא מן הגבוהות.

השאלה היא:

האם כל דור אחראי לגורלו שלו (עפ"י צדיק בן צדיק) או שמא הורינו אחראים לגורלנו ואנו אחראים לגורל ילדינו?

אם זיכרוני אינו מטעני "אבות אכלו בוסר" מתייחס לתקופת חטא עגל הזהב ולאחר שסוימה תקופת העונש, החלה "רוטינה חדשה" בו כל אדם אחראי לגורלו (ע"פ צדיק בן צדיק).

חברתי טוענת שהתנ"ך נכתב כמקשה אחת ואין לו זמנים(ועם זאת יש בו סדר, אחרי הכל בראשית בא לפני שמות...)ולכן ההסבר שלי לא הגיוני.

כל דבר התייחס לתקופה אחרת ואין זמנים בו.

התנצלותי הכנה על כך שאנוכי מייגעת אותך בדיון הארוך שלנו, התוכל להאיר את עיננו בנושא???

בתודה מראש,

וסליחה על הטירחה,

אילנית שלום

תשובה

שאלתך בתמצית היא, האם כל דור אחראי לגורלו שלו בלבד, או שמא הורינו אחראים לגורלנו ואנו אחראים לגורל ילדינו.
ובכן אין נתק בין דור אחד לדור שני בעם ישראל, אלא הם אחוזים ושלובים זה בזה כשלשלת אחת, שלשלת הדורות. הקב"ה "פוקד עוון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים" (שמות כ, ה) דבר זה נכתב בתורה במספר מקומות ונשנה בנביא ירמיהו שניבא "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה" (ירמיהו לא, כט). התופעה הזו שבן סובל בעוון הוריו ודור סובל בעוון הדור שקדם לו אכן קיימת, אולם לא עד אין קץ. לעומת הסבל של בנים בעוון אבותם הנמשך עד שלוש ארבע דורות (שלשים, ריבעים), עושה הקב"ה "חסד לאלפים לאוהביו ולשומרי מצוותיו" (שמות כ, ו) כלומר, אב מוריש לבנו לא רק ירושה חומרית אלא גם ירושה רוחנית, טבע, מידות. אלא שבעוד הירושה הרוחנית השלילית יכולה להמשך עד שלושה ארבעה דורות, נמשכת הירושה הרוחנית החיובית לאלפים".
קל הדבר להבנה שבנים סובלים בעוון הוריהם כשהבנים אוחזים מעשי אבותיהם וממשיכים ללכת בדרכם הקלוקלת (ברכות ז ע"א) אולם גם כאשר נוטשים הבנים את דרך אבותם הרעה, ניתן הסבל של הבנים להבנה. קודם כל באופן הפשוט ביותר כגון אשה המעשנת בתקופת הריונה מזיקה לולד. מה הוא אשם?! הוא אכן אינו אשם. לא כל הסבל שאנו חווים בחיים נגרם באשמתינו. כמו כן הורים שהתנהגותם מושחתת, גורמים בהתנהגותם להשחתת מידות בניהם. אומנם אין זה הוגן כלפי הצאצאים אך כך הוא סדר המציאות שהטביע הקב"ה בעולמו, שאדם אחראי לא על עצמו בלבד ואף לא על משפחתו, אלא לעולם יראה אדם עצמו חציו זכאי וחציו חייב שאם עשה מצוה אחת הכריע אותו ואת כל העולם לכף חובה.

כתבות נוספות