שאל את הרב

עולם האמת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/01/12 11:22 יז בטבת התשעב

שאלה

"בשעתא דאשלימו יומי דבר נש לאפקא מעלמא, איתייהיב רשות לבר נש למחמי מה דלא הוה ליה" מה ניתן לו רשות לראות? נגיד כמה סבל באמת סבלתי בעולם הזה? כמה סבל באמת סבלו אחרים? מה הם החטאים והמצוות האמיתיים שעשה אדם בעולם הזה? איך נראת הנשמה האמיתית של האדם? וכו'.מיהו באמת האדם האמיתי שמאחורי הגוף?

ומדוע העולם הבא נקרא עולם האמת והעולם הזה עולם השקר?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

עולם הזה הוא עולם שקר. אנחנו מאוד מושפעים מהחיצוניות השקרית: מהמראה ומהדיבור של כל אדם. איננו יודעים מי באמת צדיק. יש צדיקים נסתרים שלא זוכים לשום כבוד ויש גאים שמקבלים הערכה רבה ללא כל הצדקה אמיתית.

בעולם שלנו האמת הפנימית נעלמת לגמרי, לכן זה עולם שקר. יש בגמרא (ב"ב דף י:) תאור של ביקור בעולם העליון בעקבות "מוות קליני": "כי הא דיוסף בריה דר' יהושע חלש אינגיד א"ל אבוה מאי חזית א"ל עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה א"ל עולם ברור ראית..."
בנו של רבי יהושע רואה עולם הפוך לעולם השקר שלנו - וזה עולם האמת. רבי יהושע יודע זאת ולכן הוא משיב: "עולם ברור ראית".

בשאלה מה קורה לנו לאחר המוות אין הכרעה אחת. דעתי נוטה לכך שייסורי גיהנום הם ייסורים רוחניים שהרי לא הגוף מגיע לשם אלא הנשמה שהיא כולה רוחנית בלבד (בדומה לדברי הרמב"ן בשער הגמול).

נראה לי שדברי הזהר הללו (בראשית ריח) מתארים את עולם האמת. שם מתבררות לאדם באופן חריף כל ההחמצות של חייו, כל החטאים שנעשו במזיד ובשוגג, כל המעשים שבאו מתוך קלות דעת, חוסר רגישות וכד'
שם האדם עומד נכוחה מול כל מעשיו ומתחרט עליהם חרטה קשה, כואבת ומייסרת - נראה לי שאלו הייסורים הקשים ביותר - והם בסופו של דבר גם מזככים את נשמתו של האדם ומכינים אותה להגיע לעולם הבא.
שתזכה לחיות עד מאה ועשרים שנה של תיקון וצמיחה.

כתבות נוספות