שאל את הרב

סתירה פנימית

חדשות כיפה הרב שי פירון 05/03/02 11:54 כא באדר התשסב

שאלה

לכב' הרב

בזמן האחרון אני חווה סתירה פנימית מציקה בהיותי גם בחורה דתיה ומאמינה וגם אשה.

זה דבר שהציק לי כבר מזמן ומגיל צעיר אך התעצם עם השנים, עם שנפתחתי לעולם הרחב ויחד עם זאת לעולם היהדות המחשבתית יותר.

ביהדות, וזה לא סוד, בעיקר בתלמוד, יש התייחסות לנשים, פוגעת ומשפילה! כל מיני אמירות של כל מיני תנאים ואמוראים, שבוודאי אני לא צריכה להתחיל לצטט לרב, כי אני בטוחה שאתה מכיר עוד יותר טוב ממני. די אם אזכיר דברים בסגנון של נשים דעתן קלה, כל המרבה שיחה עם האשה (באשתו אמרו?!?)ועוד דוג' רבות.

ההתייחסות לנשים היא לא רק מזלזלת הרבה פעמים אלא אפילו התייחסות לאשה כאל אובייקט, קניין בנישואין וכל ההלכות הנגזרות מכך.

בקיצור, לי כבחורה דתיה, מאמינה באלוקים בכל ליבי, אוהבת את ה' ותורתו, לא מאמינה שזו כוונת הקב"ה ושזו אמיתה של תורה. אני לא רוצה ולא יכולה ולא חושבת שראוי לבטל את דעת אותם גדולים שמי אני לעומתם. ובכל זאת הדברים האלה ממש ממש מציקים לי והייתי רוצה להיות יותר שלמה עם עצמי, עם האמונה שלי וכאן אני מדברת על אמונת חכמים.

אני אודה לך מאוד אם תוכל לייעץ לי באיזושהי דרך

תשובה

ב"ה

ברכת ה' עליך!


ראשית, אני מבקש להדגיש שאני מזדהה עם הרגשתך הכללי. אכן, התפיסה הכללית היא שתורתנו היא תורה בעלת ערכים מוסריים נעלים ולכן לא יתכן שתפיסתה ביחס לאישה תהיה קלוקלת.

אולם, לני שאתייחס לדבריים ברצוני להעיר הערה כללית. ביחס לשימוש במקורות, יש להבהיר שהתייחסות למקורות מצריכה העמקה וידיעה מקיפה. יש ללמוד את לשון חז"ל,את ההקשרים ואת תפיסתם הכוללת מתוך לימוד דבריהם השלמים כפי שהם נגזרים מהשוואת מקורות שונים והתבטאויות שונות.
ניתן להביא מקורות רבים המכבדים את האישה ומדגישים את היותה עיקר הבית. כנגד מה שהבאת ביחס ל"נשים דעתן קלה" ניתן להביא מה שאמרו חכמים: "בינה יתירה נתנה באישה יותר מבאיש". וכו'. אנו לא עוסקים בבנק מקורות. זה מסוכן. זה לא רציני. חשוב להבין את הרקע, את התפיסה הכוללת של חכמים ורק מתוך כך להבין את עמדתם. חכמים מכבדים את הנשים באופן עמוק ומשמעותי. אכן, יש הנחיות ואמירות כלליות הנאמרות מתוך משקפיים של תקופה. ויש התבטאויות שיש להבין את ה ע ו מ ק שלהן ולא לקרוא אותן כפשוטן. לכן, יש להזהר מציתות סתמי של מקורות.

לימוד מעמיק של עמדת חכמים יסייע לך לגבש עמדה. אל תחושי באי נחת כלפי חכמים. למדי לחיות עם העמדות השונות, ועשי לך רב.
אבל זכרי שהבסיס הוא האמון הכולל.


בברכה,


שי

כתבות נוספות