שאל את הרב

ספר בראשית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/09/12 13:33 ד בתשרי התשעג

שאלה

ב"ה

שלום! יש לי כמה שאלות מהותיות על ספר בראשית:

1. אם ה' משנה את שם יעקב לישראל, למה אחרי זה ממשיכים וקוראים ליעקב יעקב? הרי שם מסמל מהות! למה משנים לא בעקביות?!

2. למה זרע אבותינו הוא מגויות? לא כולו אבל האבות לקחו נשים גויות- אברהם לקח את קטורה, ובעיקר- יוסף לקח את אשת פוטיפר (היא נקראת שונה בכתוב בגלל שפוטיפר לא יכל להוליד בגלל שחשב שיוסף ידע את אשתו. לכן ה' מענישו, רש"י מפרש שזאת אשת פוטיפר) וממנה באו אפריים ומנשה.

האם פעם זה לא היה משנה העניין הזה? אני יודעת שזה לפני מתן תורה ושאברהם הביא לאורחים חמאה ובקר, אבל עדיין זה קשה לי להבנה!

תודה

תשובה

בס"ד

1. שמו של אברהם שינה את מהותו - להיות אבי האומה הישראלית לכן אין לחזור לשם הקודם.
השמות יעקב וישראל מבטאים שתי הופעות בעם ישראל - הופעה גלותית - יעקב, והופעה גאולתית - ישראל.
ועיין
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1070

2. מקטורה לא נולדו זרע ישראל אלא עמים אחרים (כמו מהגר).

3. יוסף נשא נוכריה, גם יהודה נשא אישה נכריה.
אין לנו כל מושג על נשותיהם של הבנים האחרים של יעקב - אפשר בהחלט שגם הם נשאו נשים נכריות.
גם לדוד היו נשים נכריות וגם לשלמה...

נראה לי שהקב"ה מלמד אותנו את עמדתו כלפי נישואים עם נכריה במגילת רות. שם אנחנו למדים שאישה נכריה יכולה להיות יותר צדיקה מהרבה ישראליות. השאלה אינה רק מה המוצא של האדם אלא גם מיהו האדם.
מסקנה: נכרי שמתגלה כצדיק יכול בהחלט להצטרף לעם ישראל ולהיות מהבחירים שבו.

העקרון הזה מתבטא בסיפור שמופיעה במסכת יומא (דף ע"א עמוד ב´):

"מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש, והיו הולכים כל הציבור אחריו. כיון שראו (הציבור) את שמעיה ואבטליון - עזבו אותו והלכו אחרי שמעיה ואבטליון. בסוף באו שמעיה ואבטליון להיפטר בברכה מן הכהן הגדול. אמר להם: יבואו בני עממין לשלום (הזכיר להם את עובדת היותם בני גרים, לביישם)! אמרו לו: יבואו בני עממין לשלום - שעושים מעשה אהרן (שהיה אוהב שלום ורודף שלום ונוח לבריות), ולא יבוא בן אהרן לשלום - שאינו עושה מעשה אהרן.

כתבות נוספות