שאל את הרב

ספרדים - אשכנזים - קבלה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/07/02 10:17 ז באב התשסב

שאלה

מי נוהג יותר טוב לפי הקבלה ויותר קרוב למקורות הספרדים או האשכנזים?

תשובה

בס"ד

יש גם בין הספרדים וגם בין האשכנזים קהילות שנוהגות על פי הקבלה ויש שנוהגות מעט על פיו ויש פחות מזה.

רוב הספרדים נוהגים על פי הקבלה.

רוב האשכנזים מתפללים נוסח ספרד שהוא על פי הקבלה - נוסח האר"י.

בעקרון מרן רבי יוסף קארו ז"ל "גדול הפוסקים" שילב בכתביו בעשרות מקומות פסקי הלכה על פי הזוהר הקדוש, על פי הכלל שכתב בסימן לז ובסימן נט ובעוד מקומות כי "בכל מקום שלא נתבאר בגמרא במפורש נגד הזוהר - הולכים כמו הזוהר, אף כנגד הפוסקים".
כדברי מרן הבית יוסף אלו נקטו רוב מנין ובנין של הפוסקים הספרדים שבאו בעקבותיו,
ועיין ב"ארץ החיים" שהביא את כללי הפסיקה הנהוגים בארץ ישראל, שם כתב בכלל יג' בשם החיד"א ז"ל ופוסקים רבים שכלל זה הוא אף על פסקי האר"י ז"ל, וכמנהגי האר"י ז"ל אלו נהגו כל קהילות הספרדים בכל מקום.

האשכנזים בדרך כלל פוסקים כדברי המשנה ברורה בסימן כה שהביא משם הכנה"ג בכללי הפוסקים כל דבר שבעלי הקבלה והזוהר חולקין עם הגמרא והפוסקים הלך אחר הגמרא והפוסקים מיהו אם בעלי קבלה מחמירין יש להחמיר ג"כ ואם לא הוזכר בגמרא ובפוסקים אע"פ שנזכר בקבלה אין אנו יכולין לכוף לנהוג כך ודין שאין מוזכר בהיפוך בש"ס ופוסקים יש לילך אחר דברי קבלה וגם במקום שיש פלוגתא בין הפוסקים דברי קבלה יכריע:

בימינו גם רבים מהאשכנזים נוקטים בהרבה מקומות בדרך הקבלה, כפי שכתב הגאון החסיד השל"ה ז"ל במסכת חולין דף קיב: ד"אנחנו יושבי ארץ ישראל - נמשכים אחר קבלת הזוהר הקדוש". כפי שידוע ומפורסם למשל בענין הנחת תפילין בחול המועד ועוד.

והאמת והשלום אהבו

כתבות נוספות