שאל את הרב

סליחות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/09/13 01:17 כ בתשרי התשעד

שאלה

השאלה שלי היא על סליחה בין אדם לחבירו. ביום כיפור ביקשתי סליחה מאנשים שאיתם אני בקשר יומיומי והרגשתי שאני לא עושה מספיק, כי אומנם השתדלתי להיות בסדר עם הבריות במהלך השנה וגם דאגתי לבקש מהם סליחה בכיפור, אבל מעולם לא יצא לי לבקש סליחה מהאנשים שבעבר הרחוק פגעתי בהם לפני שנים, אותם אנשים שאני כבר ממזמן לא בקשר איתם, וברגעים אלו ממש עלה בי רעיון, האם אני יכול לבקש מהם את הסליחה דרך הפייסבוק?(אין לי שום דרך אחרת לאתר אותם או לתקשר איתם, כי אלו אנשים שהיו איתי בשנות הנעורים ולא נשמר איתם הקשר). האם זה בסדר שאשלח להם הודעה דרך פרופיל פייסבוק אנונימי מבלי שיידעו מי אני?(כי יראה להם מוזר שאני זוכר אותם בכלל אחרי כל השנים, וגם כי אני לא רוצה שיזכרו בפגיעה שפגעתי בהם, כי זה סתם יעורר בהם כעס ועלול לגרום להם אולי לנטור טינה ואני לא רוצה)

בקצרה: אם אפתח פרופיל פייסבוק אנונימי ודרכו אשלח מסר אישי לכל אחד ואחד מאלו שפגעתי בהם(לכל אחד מהם באופן אישי אשלח הודעה פרטית לדואר של הפייסבוק האישי שלהם) מסר שבו אני אכתוב להם שאני מבקש מהם סליחה אם פגעתי, האם זה ייחשב לי שאכן ביקשתי מהם סליחה?

וסליחה שהשאלה שלי ארוכה.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

'סליחה' זה לא מילה יפה וגם לא מעין 'מטבע' שמשלמים בו.
'סליחה' זו לקיחת אחריות על דברים רעים שעשית ובקשה מהנפגע שימחל לך! ובכך אתה תפייס אותו בפגיעה שיש לו ממך.

לכן בקשת סליחה אנונימית היא חסרת כל ערך.
עם זאת יש בהחלט מקום לשאלות האחרות שלך:
האם יש מקום לבקש סליחה ממי שכבר שכח את הענין?
יותר מכך - האם יש מקום לבקש סליחה ממי שלא ידע בכלל שפגעת בו?

בגלל שיקולים כאלה יש בהחלט מקום לברר את כל המקרים שאתה זוכר מצעירותך: דברים שיש סיכוי גדול שכבר נשכחו או שהזכרתם רק תקלקל ותזיק - יש מקום להמנע מבקשת סליחה.

עם זאת יש אנשים שנפגעו. הם כואבים (גם אחרי שנים) וחיים בסבל בגלל פגיעות שהם נפגעו בילדות או בגיל צעיר. לכן מחשבות הפיוס שלך הם מחשבות ראויות וחשובות. נקרא לכל אדם לעשות חשבון נפש ולבחון האם אין בעברו אנשים שמסתובבים עד היום עם פגיעה שנפגעו ממנו ועליו להתעשת ולבקש סליחתם.

כתבות נוספות