שאל את הרב

סיכום הלכות מלאכה בראש חודש לנשים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/10/02 23:00 טז בחשון התשסג

שאלה

לכבוד הרב,

קראתי בקיצור שולחן ערוך שבראש חודש אין לעשות מלאכה. האם כך עלינו לנהוג?

תודה רבה רבה!

תשובה

בס"ד

האם זה הלכה?
מרן השו"ע פותח את הלכות ראש חודש \סימן תי"ז ובו רק סעיף אחד/ בעניין עשיית מלאכה בראש חדש. וזה לשונו: "ראש חודש מותר בעשיית מלאכה. והנשים שנוהגות שלא לעשות בו מלאכה הוא מנהג טוב"
והוסיף הרמ"א - "ואם המנהג לעשות מקצת מלאכות ולא לעשות קצתן, אזלינן (הולכים) בתר המנהג".

מה הטעמים שלא לעשות מלאכה בראש חדש:
כתב רש"י "ושמעתי ממורי הזקן ז"ל שניתנה להם מצוה זו בשביל שלא פירקו נזמיהן בעגל'. כלומר, שנשים קבלו מנוחה בראש חודש כשכר על כך שכששמעו שרצו לעשות עגל, לא פירקו נזמיהן לעניין זה. ומוסיף רש"י "ואני מצאתי (בפרק מ"ה דרבי אליעזר הגדול) שמעו הנשים ולא רצו ליתן נזמיהן לבעליהן, אלא אמרו אתם רוצים לעשות פסל ומסכה שאין בו כח להציל! ונתן הקב"ה שכרן של נשים בעוה"ז שיהו משמרות ראשי חדשים יותר מן האנשים, ולעולם הבא הן עתידות להתחדש כמו ראשי חדשים. שנאמר "תתחדש כנשר נועורייכי".

המעיין בספרים יראה עוד טעמים ולסיכום יש ארבעה טעמים:
א. שלא נתנו נזמיהן לעגל.
ב. שהן עתידות להתחדש כמו הלבנה וכמו ששרה אימנו נהייתה כצעירה בגיל תשעים. בת ק' כבת כ'. ועל זה נאמר "תתחדש כנשר נעורייכי".
ג. שנטלו את יו"ט של ר"ח המיועד כנגד י"ב שבטים.
ד. לפי הקבלה - שהנשים מושרשים במלכות וזה מתאים לר"ח. (בא"ח ויקרא ב' בשו"ת תול"ש סי' תע"ד)

האם מניעת מלאכה תלויה ברצונן?
הב"ח כותב שזה תלוי ברצונן. אי אפשר לכפות עליה לעבוד אם אינה רוצה אבל אם היא רוצה - מותר לה. וטוב שהנשים תזכורנה כי הן מצוות ועומדות בענין זה מזמן אמותיהן, מדורות קדומים, שהרי קבעוהו לחוק להן מזמן משה רבנו \עיין לב"י שם ולבאור להלכה שם/.

מה עם עבודה מחוץ לבית?
לא תאמר האשה למעסיק שלה שבכל ראש חודש היא לא באה לעבודה בגלל שלא עשו מעשה העגל, כיון שיש בזה הפסד ממון לאחרים. שיוכל המעסיק לומר לה שהוא יוריד לה מהמשכורת שלה (עיין בא"ח שם אות ב'). אבל אשה שעובדת כפקידה ורוצה לקבל יום חופש על חשבונה בר"ח – צריך בעל המקום לאפשר לה לצאת לחופש על חשבונה – אלא אם כן יצא לו מזה הפסד.

איזה מלאכות אסורות?
טוב שלא יעשו מלאכת עצמן בבית כגון: גיהוץ, כיבוס וכדו' אפי' בימינו שיש מכונת כביסה. וכן לא לתפור אא"כ יש צורך דחוף וכדומה. אבל בישול וכדומה מותר.

מה עם גברים?
כתב הבן איש חי באות ב' "מיהו אם האיש רוצה לנהוג בעצמו שלא לעשות מלאכה בר"ח - רשאי ותחשב לו לצדקה, וליכא בזה משום חשש כל הפטור מן הדבר ועושהו נקרא שוטה".

ויהי רצון שיחרו ימים אלו לשמחה לכל בית ישראל. ויתקיים בנו "תתחדש כנשר נעוריכי" - אמן.

כתבות נוספות