שאל את הרב

סגולה נגד עין הרע

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/02/02 06:34 י באדר התשסב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שליט"א שלום רב,

יש מקורות רבים לכך שיש "עין הרע"

אך יש גם מקור שאומר שבן אדם שלא מאמין בכל הדברים האלו - עין הרע, מזיקים וכו'- זה לא שולט בו.

דבר זה לא מסתדר לי, אם דבר זה נאמר בגמרא ובקבלה, הרי שזה קיים! ולכן כל אדם מחוייב להאמין בזה! ואם אדם לומד את הש"ס ואם זוכה ללמוד קבלה, הוא חייב להאמין למדרשים שנאמרים שם! לכן כיצד ראוי לחשוב? וכיצד ראוי להאמין?

תשובה

בס"ד

צדקת בשאלה.

אבל צריך להבין כי ההשפעה האלקית לא באה לעולם ישירות אלא דרך כלים. למשל את החיים אתה מקבל דרך האוכל ולא ישירות מאלקים כמו משה שהיה בהר סיני ארבעים יום בלי אוכל.

ההשפעה של האדם בעולם היא עצומה כיון שהחיים לא באים ישירות ולכן אפשר למנוע מאדם אחר אוכל ולהמית אותו כיון שסוגרים את המעבר. כן לגבי הדם והריגת בני אדם וכד' הכל נובע מהעובדה שיש כלים שדרכם מגיעים החיים ואפשר לפגוע בכלים.

לעומת זאת מי שמחובר לאלוקות ישירות - אי אפשר לפגוע בכלים שלו. ושוב נחזור לדוגמא של משה שהיה בן אדם כמוני כמוך ולא אכל ארבעים יום רצופים. הוא חי מדבר ה'.

זה שאומר הפסוק לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה אדם.
מסקנת הפסוק לא לחם לבד - וגם לא "מוצא פי ה'" לבד - אלא שניהם יחד.
כל זה הוא כי מוצא פי ה' נמצא בלחם (ולכן מברכים על הלחם ברכת המוציא".

כמו משה היו אנשים ברמות שונות של פחות תלות בכלים החומרים ויותר תלות ברוחניות הפנימית. ככל שהתלות הרוחנית יותר גדולה יש פחות השפעה על הכלים. והסבר לכך אפשר למצוא בפרק צא בתהילים דלהלן.

אותו דבר יש גם בלשון הרע שאדם יכול לפגוע בכלים הרוחנים של מישהו אחר. אבל מי שלא מאמין בכך וקשור לשורש הרוחני - לאלוקות, אי אפשר לפגוע בו. וככל שרמת הקשר יותר גדולה - כך הוא יותר חסין.

-----


(1) ספר תהילים פרק צא
(א) יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן:
(ב) אֹמַר לַיהֹוָה מַחְסִי וּמְצוּדָתִי אֱלֹהַי אֶבְטַח בּוֹ:
(ג) כִּי הוּא יַצִּילְךָ מִפַּח יָקוּשׁ מִדֶּבֶר הַוּוֹת:
(ד) בְּאֶבְרָתוֹ יָסֶךְ לָךְ וְתַחַת כְּנָפָיו תֶּחְסֶה צִנָּה וְסֹחֵרָה אֲמִתּוֹ:
(ה) לֹא תִירָא מִפַּחַד לָיְלָה מֵחֵץ יָעוּף יוֹמָם:
(ו) מִדֶּבֶר בָּאֹפֶל יַהֲלֹךְ מִקֶּטֶב יָשׁוּד צָהֳרָיִם:
(ז) יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ:
(ח) רַק בְּעֵינֶיךָ תַבִּיט וְשִׁלֻּמַת רְשָׁעִים תִּרְאֶה:
(ט) כִּי אַתָּה יְהֹוָה מַחְסִי עֶלְיוֹן שַׂמְתָּ מְעוֹנֶךָ:
(י) לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ:
(יא) כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ:
(יב) עַל כַּפַּיִם יִשָֹּאוּנְךָ פֶּן תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ:
(יג) עַל שַׁחַל וָפֶתֶן תִּדְרֹךְ תִּרְמֹס כְּפִיר וְתַנִּין:
(יד) כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ אֲשַׂגְּבֵהוּ כִּי יָדַע שְׁמִי:
(טו) יִקְרָאֵנִי וְאֶעֱנֵהוּ עִמּוֹ אָנֹכִי בְצָרָה אֲחַלְּצֵהוּ וַאֲכַבְּדֵהוּ:
(טז) אֹרֶךְ יָמִים אַשְׂבִּיעֵהוּ וְאַרְאֵהוּ בִּישׁוּעָתִי:

כתבות נוספות