שאל את הרב

נשמת תוהו ותיקונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/06/13 18:21 ט בתמוז התשעג

שאלה

שלום לכבוד הרב.

לפי מה שהתבוננתי במציאות ראיתי שיש שני סוגי אנשים כאלה שהם 'יש' כאלה שהם 'אין'. אני מרגישה מהאין. ריקנות פנימית תמידית. וחוסר בשמחת חיים, לא אוהבת את העולם הזה. הבנתי שיש אלוקים, ואין כלום חוץ ממנו, אפשר כבר את העולם הבא? תחושות תמידיות כאלה. הבנתי שזה קשור לתוהו ובוהו. ושאני צריכה לבנות כלים כי אורות דתוהו זה יש לי. מה זה בעצם הכלים האלה? להיות מעשית יותר? להתחבר למציאות יותר? לא אוהבת אותה. היא אפורה ומשעממת. מן הסתם שאני נמשכת יותר לנושאים ה"אקזוטיים" ביהדות ופחות להלכה. יותר בינה פחות דעת. זה קשור לא? אני מבינה שמן הסתם אם הקב"ה הוריד את נשמתי לעולם יש לי עבודה לעשות פה ואני לא רוצה לצאת כנגדו אלא לעשות רצונו, איך אני עושה את זה עם התכונת רוחניות יתר הזאת שלי? שני הסוגי אנשים גם היש וגם האין אמורים להגיע למטרת העל 'עבד השם' אני אמורה להתחבר לחיים והם אמורים להתחבר לרוח זה העניין? האם בנאדם צריך ללכת עם מה שהוא טוב בו, או שברגע שהוא זיהה שהוא חלש במשהו ירכז כוחות דווקא לעבודה על החסר? כל הקושי של האנשים בעולם הזה זה להכיל את המורכבות הזו של שני ההפכים שמהווים שלמות אחת בעצם?תודה רבה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אני מצטט מהדברים שהזכרת - אלו מושגים חשובים וידועים אבל השימוש שאת עושה בהם מעיד על כך שאינך מבינה אותם באופן מדוייק, לכן במקום לסייע לך להבין את עצמך, הם מבלבלים אותך.
"נשמות התהו והתיקון"
"יש אלוקים ואין כלום חוץ ממנו"
"כלים ואורות"
"אורות דתהו"
"בינה ודעת"
"עבד ד'"
"הפכים שמהוים שלמות"

עשי לעצמך טוב ותעזבי את כל המושגים הללו. הם לא מתאימים לך כדי להבין את עצמך (את יכולה ללמוד אותם כחומר עיוני אבל לא ככלים להבנת עצמך).
תקשיבי לעצמך, לא במילים רוחניות גדולות (ומבלבלות) אלא במילים פשוטות, המילים הפרטיות שלך.
תקשיבי לעצמך היטב ותנסי לחוש את האמת שלך במילים שלך - כך תוכלי לדייק ולהבין את עצמך.
מכאן תצאי לדרך החיים שלך, שמתאימה לך ונכונה לך.

לשאלה שלך, במה לרכז כוחות? התשובה שלנו ברורה!
להתמקד במה שאת הכי טובה בו.
עלינו להתקדם בעצמה ובשמחה וזה מתרחש כאשר אנחנו בטוב ביותר שלנו.
אנחנו מאמינים שמתוך ההתחזקות בטוב ובמוצלח שלנו מקבלים הרבה יותר כוח ויכולת לחזק את החסר, ומתוך ההתקדמות בטוב, הרע מתוקן מאליו (מי שמבין ושמח בתפילתו ממילא מוצא כוח לקום לתפילה).

בכל מקרה (בין אם יש לנו: 'נשמות תהו' או 'תיקון', 'כלים' ו-'אורות', 'בינה' ו'דעת'...) אנחנו נמצאים כאן כדי לתקן בכל מה שאפשר, ברוח ובחומר. אין להפריד ביניהם. תיקון אמיתי בחומר הוא ביטוי של הרוח (לעמול בעשית חסד זו פעולה רוחנית!). אין תיקון רוחני אמיתי שלא תהיה לו השלכה לעשיה חומרית (מי שמאמין בחסד משקיע כוחות בעשית חסד!).
לכי בכוחך זה והושעת את ישראל.

כתבות נוספות