שאל את הרב

נסיון כבד בכיבוד הורים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/09/09 14:37 יט באלול התשסט

שאלה

שלום כבוד הרב,

הורי גרושים, אני חיה עם אימי לבד מגיל 6 היום אני בת 19,אני מודעת לזה שהחיים הפכו את אימי לקשת יום והיא הקדישה את חייה כדי לטפל בי ואני מעריכה אותה על כך מאוד,העיניין הוא שמתחילת גיל ההתבגרות אני מרגישה שהיא חונקת אותי ועדיין חושבת שאני ילדה קטנה, היא מתערבת לי בכל דבר בחיים ולא מניחה לי להיות עצמאית,כתוצאה מכך אני נגררת איתה לעימותים מילוליים אני מרגישה ממש מתוסכלת מזה,אציין שאימי אינה דתיה ואני כן גם על כך יש לנו עימותים,ובכל ריב איתה היא נוהגת להגיד "ה' ישלם לך כי את דתיה וככה את מתנהגת לאמא שלך"

ועל כל השתדלות שלי בעניין הדת היא מזלזלת ואומרת "יותר חשוב שתכבדי את אמא שלך" אני כבר לא מסוגלת לשלוט בדברים שיוצאים לי מהפה אליה,היא לא יודעת מתי להפסיק ולהניח לי אם אני לא רוצה להקשיב לכל דבר שהיא אומרת,החל בריכולים ובדברים שהיא אומרת לי וחוזרת על עצמה המון פעמים ואני אומרת לה שכבר שמעתי ובכל זאת היא ממשיכה,אני לא יכולה שלא להגיד "די שקט כואב לי הראש כבר", אימי אינה אישה בריאה ומאז שילדה אותי אינה עובדת, בעשר שנים האחרונות היא סובלת מבריחת סידן ברמה גבוהה מאוד,יש לה בעיה בכל השינים שעלולה לגרום לנמק,וכל היום היא מדברת על החששות שלה ועל הכאבים אני יודעת שזה לא יפה להגיד אבל אני כבר לא יכולה לשמוע על זה ימים שלמים לפני טיפול בשיניים ואחרי טיפול בשיניים אני מקשיבה לה כמה שאפשר אבל כשזה נהיה מוגזם אני לא יכולה כבר.ומאז שאני זוכרת את עצמי תמיד היא נהגה להגיד שהיא לא מרגישה טוב גם כשהמצב לא היה כ"כ חמור.אני מרגישה לא בסדר עם איך שאני מדברת אליה וכל ראש השנה אני אומרת לעמצי השנה אני ישתפר באיך שאני מתנהגת אבל אני יודעת שזה לא תלוי רק בי ואני לא רואה דרך שהיא תשתנה כי מבחינתה רק אני רעה ואשמה בהתנהגות שלי.

מה אני אמורה לעשות חוץ מלבקש מה' שיתן לי עוד סבלנות? אני מרגישה שאני כושלת במצוות כיבוד

הורים לאור המצב שתארתי זה באמת כך? ומה עליי לעשות?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
את לא כושלת בכיבוד הורים, את מתאמצת מאוד בכיבוד הורים – על כך שכרך גדול.
את לא יודעת איך להתמודד עם המקרה המיוחד שלך – שהוא ניסיון גדול מאוד. יש לך שאלה: איך עוזרים לאמא שלך, ואין לך פתרון – לכן כל כך קשה לך.
מתוך מה שאת מספרת אפשר בהחלט להבין את המרירות של אמך בגלל החיים הקשים שלה.
את מרגישה את עצמך מתמודדת עם המרירות של אמך כשאת כאילו נדרשת להחליט אם את בתוך המרירות הזאת או נגדה, אמא שלך מצפה שתהיי איתה בתוך המרירות ואת מוכנה לעזור לאמא שלך אבל אינך מוכנה להשתתף לשם כך במרירות שלה. בכך את ודאי צודקת. כדי לסייע לאדם סובל לא חייבים לסבול איתו יחד. להיפך לפעמים דווקא מי שלא נמצא בתוך הסבל יכול למצוא את הכוחות והיכולות לסייע הרבה יותר למי שבתוך הסבל ('אין אדם מוציא עצמו מהבור' רק מי שמחוץ לבור יכול לחלץ את זה שבתוכו).
לפיכך התשובה היא שאת לא צריכה להשאב לתוך המרירות של אמך מצד אחד, גם לא להלחם בה מצד שני.
נצרף לבעיה זו גם את העובדה שאמא שלך רואה אותך ילדה קטנה, גם בכך את חשה שעליך להאבק.
מנקודת מוצא זו עלינו למצוא התנהגות שלך שתוכיח לאמא שלך שאת בוגרת וגם תסייע לה להמתיק את מרירות חייה.

את יכולה להציע לאמא שלך כיוון חדש להתמודדות עם התלונות והמרירות שלה. את תראי לה את הצד הוורוד של החיים.
את צעירה וכל החיים לפניך. חפשי לעצמך עבודה, שתהיה לך הכנסה משלך. בכסף הזה תוכלי גם לפנק את עצמך ובעקר לפנק את אמך. שעות עבודה אלו יצמצמו את הזמן שאת נמצאת איתה כך שבזמן שאתן כן ביחד, יהיה לך יותר סבלנות אליה.
את יכולה להביא לאמך טעם אחר בחיים: לקנות לה משהו, או לצאת אתה יחד לקניות, לשבת בבית קפה, סתם לטייל במקום נעים...
היא תראה שהיא טועה כשהיא חושבת שאת הבת הקטנה שלה, את תהפכי להיות החברה שלה, ולא סתם חברה אלא חברה שעושה לה טוב, מביאה אור לחיים שלה.
שנה טובה!

כתבות נוספות