שאל את הרב

ניתוק נכדים מסבא וסבתא חילוניים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/07/13 15:46 כא באב התשעג

שאלה

כלתי חזרה בתשובה והיא היום חרדית מאוד קיצונית. בננו משתף איתה פעולה ככל שיכול (שבת, חינוך הילדים, ברכות וכו') אבל אינו דתי בינתיים.

בייעוץ עם הרב שלה כלתי מונעת מאיתנו בשנתיים האחרונות לפגוש את הנכדים אצלם או אצלנו והיא כנראה מפחדת שהם יושפעו מאיתנו לחילוניות למרות שהם מאוד אוהבים אותנו ומתגעגעים אלינו, ולמרות שאין לנו שום כוונה לשנות את חינוכם. להיפך - אנחנו מזכירים להם לברך ולהתפלל לפי הצורך (למשל כשהאם נאלצה להעדר מהבית).

גם בברית האחרונה הרב החליט שהוא יהיה הסנדק ולא הסב שאינו דתי. גם טבלתי חלק מכלי האוכל אצלנו כדי שיוכלו לאכול בהם אם יבואו לבקר, אבל הרב שלה מונע כל אפשרות מפגש. גם עם ההורים שלה (שגם הם חילוניים) היא נוהגת באופן דומה ומונעת מהם להפגש עם הנכדים אלא אם כן היא זקוקה להם לשמור על הילדים כשהיא יוצאת.מה ניתן לעשות? כשאני מזכירה כיבוד אב ואם היא אומרת שיותר חשוב לכבד את הרב כי הוא נציג הקב"ה עלי אדמות.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אני מבין מאוד את הצער והמצוקה שלכם.

הטיעון אודות מצוות 'כיבוד הורים' לא מתאים לכאן.
אבל זה לא מצדיק את הניתוק מהנכדים שהאישה כופה עליכם.

בכל מקרה צריך להמנע מעימותים ולנסות להתקדם בדרכי נועם. אני תמיד נגד פעולה כוחנית, במקרה שלכם זה גם לא משתלם מפני שהכוח (=הנכדים) נמצא בידי הכלה שלכם.

מתוך דבריך נראה שהמפתח הוא הרב של האישה. אני מציע לתאם (יחד עם ההורים של הכלה) פגישה עם הרב.
תשתפו אותו בכנות, בכאב ובייסורים שלכם, תבטאו כלפיו עד כמה אתם נפגעים במצב הזה.
תאמרו לרב שאין לכם שום כוונה להתערב בחינוך הילדים, אם חשוב לרב אתם מוכנים שהפגישה תהיה בביתם ולא בביתכם, אתם תופיעו בלבוש צנוע וכד'
אני מקוה שבמפגש כזה תוכלו להגיע לפתרון רצוי.

כתבות נוספות