שאל את הרב

נישואים אישיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/05/06 16:41 י באייר התשסו

שאלה

,שלום

ברצוני להפנות שאלה מאוד מסויימת,הנני בעל תשובה מזה מספר שנים ולאחרונה זוג חברים שאינם שומרי תורה ומצוות פנה אליי והפציר בי שאני אהיה האחראי על טקס הקידושין בחתונה. חשוב לציין שהזוג מביע התנגדות נמרצת לממסד הדתי ולכל גורם דתי שהוא ואין הם רואים כל צורך או חשיבות מבחינת הרישום ברבנות, אלא אך ורק היו רוצים נימה של מסורת( טקס קצר יחסית עם עיקרי הטקס החשובים) ומכיוון שאני הדבר הקרוב ביותר לדת שהם מכירים ובין כה וכה אני בין המוזמנים לחתונה פנו אליי.א

אבקש ממכם המלצה מה עליי לעשות מכיוון שמבחינתי אין בעיה לערוך את הטקס, תודה

גיל

תשובה

שלום וברכה
אחלק את תשובתי לשני חלקים:
א. מבחינה חוקית הדבר בלתי אפשרי. החוק הסמיך את הרבנות בלבד לערוך את הנישואים בעם ישראל. חוק זה הוא המשך של תקנות רבות במשך הדורות שבאו לוודא כי בשל העובדה שענייני נישואין הם מהחמורים ביותר בהלכה, לא יעסקו בהם מי שאינו בקיא בהלכות הנישואין. בקהילות ישראל היו אפילו מפקיעים קידושין שנעשו לא על ידי רב. מעבר לכך, עריכת חופה כדת וכדין למי שאינו נרשם כנשוי ברבנות היא פתח לבעיות קשות ביותר בענייני ממזרות וכדו', אם יהיו בעיות בהמשך הדרך, ואיני מבין כיצד ניתן לתת יד לכך.
ב. החלק השני הוא העניין המהותי. אני יכול להבין את הסתייגותם ממסד בכלל וממסד רבני שאינו חלק מעולמם בפרט, אולם אני מציע כי בשל העובדה שמדובר בנישואין הכוללים עוצמה ושאר רוח המתחילים בבני הזוג עצמם וממשיכים בעם ישראל במובן המטאפיזי שלו, תציע להם כי כן יירשמו בממסד הנישואין, ויערכו נישואין עם רב הקרוב ללבם. צהר מספקת אפשרות זו, ויש עוד הרבה קבוצות שב"ה עושות זאת היטב, ועל ידי כך החלק היהודי של נישואיהם יהיה כדת כדין וכמסורת.


כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות