שאל את הרב

נטיות, עצמאות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/05/11 10:44 טז באייר התשעא

שאלה

שלום לרב

1. שמעתי שהתורה מעצימה כוחות שבאדם ולכן יש תלמיד שאין מכניסים לבית המדרש, כיצד התורה מסוגלת לגרום לבן אדם שמתנהג רע להיות רע יותר ולבטא את מידותיו הרעות? הרי בסך הכל הוא קרא משנה ברורה או גמרא, מה זה כבר עושה לו ?

2. בראיון עבודה למשרה חינוכית עם ילדים, עשו לנו "מרכז הערכה" שם בדקו האם אנו מתאימים לתפקיד. אחת מהשאלות היתה: "מה תעשה אילו ילד יאמר לך שהוא מרגיש שהוא נמשך ל-בנים ושהוא מבולבל ולא יודע מה לעשות" . לא ידעתי מה לענות, חששתי, רוב המשתתפים מיד החלו להתנצל ולהתפתל ולומר ש "הם מקבלים אותו איך שהוא ושהם יעזרו לו" וכד'. אז מה באמת צריך לענות במצב כזה ? {אני חושד שמי שיענה שהוא מתנגד לנטיות האלה, לא יתקבל לעבודה}.

3. דמוקרטיה היא שלטון העם, העם בוחר במנהיג ימני שמפחד מנשיא ארה"ב, ומשנה את דעותיו על פי מה שארה"ב חושבת. כלומר: אילו ארה"ב היתה חושבת שאסור לפנות ישובים ושחייבים לסלק את הערבים מכאן, כך גם ראש הממשלה שלנו היה חושב.

המסקנה ברורה: אנו לא עושים מה שאנו רוצים אלא מה שארה"ב רוצה {ההחלטה שלנו היא ברוב המקרים על פי דעת ממשלת ארה"ב}. אם כן זהו פגם גדול בעצמאותנו, אז איך אפשר לחגוג עצמאות?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אם יש תלמיד שלימודו פגום וכוונתו אינה לשמה – מצב כזה יכול להעצים כוחות שליליים גם מתוך התורה. התורה אינה כופה עצמה על איש. יש לכל אדם בחירה חופשית איך וכמה ללמוד תורה. אם מישהו לומד תורה מתוך רשעות היא לא תהפוך אותו צדיק. כמו כל דבר בעולם, גם בתורה אפשר להשתמש לרעה ולא לטובה.

באשר לשאלה מה העמדה כלפי ילד שיש לו נטיות הפוכות. ודאי שעלינו לקבל את הילד הזה ולא לדחות אותו. גם הוא חניך שלנו ויש לנו אחריות מוחלטת לסייע לו. נכון שהסיוע שלנו יהיה מנקודת מוצא שיש לו קושי עם יצרים חזקים ועלינו לסייע לו לנהל ולכוון אותם לדרך הראויה. עליו לעבוד על עצמו להתאים לדרכה של תורה. עם זאת הילד עם הנטיות הללו לא אשם במצבו, עלינו לחמול עליו ולטפל בו באהבה, רגישות ועדינות.

נכון שאין לנו עצמאות מלאה – אבל ככה זה היום בעולם, שום מדינה, גם ארה"ב, לא יכולה לעשות תמיד מה שהיא רוצה. השאלה מה אפשר לעשות ומה לא, מתי למתוח את החבל ומתי להכנע ללחצים, מעסיקה היום כל מדינה בעולם.
אם אתה בספק האם לחגוג עצמאות כדאי שתתענין בתקופה השואה, בגורלם של מי שהצליחו להמלט מאירופה הבוערת ושום מקום לא הסכים לקבל אותם אליו. אז תבין כמה יקרה לנו מדינת ישראל הריבונית.

כתבות נוספות