שאל את הרב

נגיעה באוטיסט

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/07/11 13:22 ב בתמוז התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב,

קראתי באתר שאלות על נגיעה באנשים עם פיגור או אוטיזם והבנתי שלכתחילה יש להימנע מזה ויש לתת לגבר לטפל בהם ואם אין ברירה- מותר...

אבל לא מצאתי משהו שעוסק בשאלה האם ניגש אלי אוטיסט שלדעתי אינו מבין משמעות של נגיעה..אמנם הוא מביע חיבה אך לא מתוך יצר..אם הוא ניגש ללחוץ לי יד או אפילו לחבק אותי...האם מותר לעשות זאת?

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בשאלה שלך מופיע קביעה: "לדעתי [האוטיסט=] אינו מבין משמעות של נגיעה". קביעה זו מאוד קשה לי. מדובר באנשים שיש להם קושי עצום בתקשורת, משום כך נראה לנו שהם לא מבינים או לא יכולים. אסור לנו לבטל את האפשרות שיש להם הרבה מאוד יכולות והבנות אלא שאנחנו לא מודעים להם מפני שהם לא מצליחים לבטא אותם.

לאור השאלה שלך חפשתי ברשת דיון בנושא ההבנה והתפקוד המיני אצל אוטיסטים. מצאתי מאמר שמאוד מכבד את הצרכים והיכולות הללו שלהם. כדאי מאוד שתקראי אותו בעיון רב! (יש לשים לב לעולם הערכים החילוני של כותבה המאמר, בעניין זה היא אינה מיצגת דעת תורה...)

http://www.molsa.gov.il/NR/rdonlyres/123E831C-8B98-4837-B5F2-578213A50A27/0/AutizmGuide11.pdf

עלינו לכבד את היכולות והצרכים המיניים של האוטיסטים, וגם לחנך אותם לגבולות הנכונים - כל זה לטובתם ולטובת החברה כולה.

מתוך כך גם ההלכה איתנה בנושאים אלו. אם מדובר בבנים עד גיל 9 אפשר להקל. אבל מעל גיל 9 צריך להחמיר (אלא אם כן אין מי שיטפל בהם - כמו שאחות בבית חולים מטפלת בחולים).

בכל מקרה גם אם יש מגע לצורך טיפול צריך לצמצם אותו לנדרש בלבד ולא לאפשר מגע של חיבה.

כתבות נוספות