שאל את הרב

מתן שיעור בשבת בעזרת מצגת

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/01/16 09:50 יט בשבט התשעו

שאלה

שלום רב

בבתי כנסת רבים מותקן מחשב מסך גדול, בו מוצגות הודעות מתחלפות.

שאלתנו היא, האם ניתן להסתייע במסך זה להתקנת מצגת שתופעל מאליה באופן אוטומט בשבת, ללא מעורבות יד אדם, ושתשמש אמצעי עזר לשיעור.

לדוגמה, יקבע שיעור בשעה 13:00 ובעיתוי זה המצגת תתחיל לעבוד מאליה בעזרת הטיימר של תוכנת המסך.

השאלה נובעת מכך, שיש נושאים מורכבים שהצגתם בשיעור מחייבת המחשתם הויזואלית. פעמים שהעלויות הכרוכות בהדפסת החומר והפצתו בקרב המשתתפים כה גדולה, עד שהדבר לא ישים. במצב זה עומדת על הפרק השאלה, אם לתת את השיעור בעזרת המסך, או לוותר על מתן השיעור.

בברכת שבת שלום

חנה ויוסף קליין

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.


1)האמור להלן מתייחס ללוח אלקטרוני(מסך אלקטרוני)הקיים בבתי כנסת רבים שמודיע בצורה "מתגלגלת" את זמני התפילות והשיעורים והודעות הגבאים. אין האמור מתייחס למקרן או לברקו או למחשב ביתי- נייד /נייח וכן אין האמור מתייחס לטלוויזיה טלפון או לכל אמצעי דיגיטאלי אחר עם או בלי רמקולים..
2)האמור להלן מתייחס לבית כנסת בלבד ומתייחס לשאלה ספציפית בלבד ואין הוא מתייחס לחדרי הרצאות או בתי מלון או מקומות ציבוריים כלל.

מרן הבית יוסף בטור או"ח סימן צ הביא את תשובת הרמב"ם שכתב לגבי ציורים וכלי מילת שתלויים על קיר בית הכנסת " הדברים האלו מבלבלים הכוונה והבגדים המצויירים אף על פי שאינן בולטות אין נכון להתפלל כנגדן מהטעם שאמרנו כדי שלא יהא מביט בציורם ולא יכוין בתפילתו ואנחנו רגילים להעלים עינינו בעת התפילה בזמן שיקרה לנו להתפלל כנגד בגד או כותל מצוייר "
וכפי שהביא הד"מ על הטור הנ"ל בשם המרדכי " צורות עופות וסוסים המצויירים בבית הכנסת .... ר´ אליקום צוה להסירם בעיר קלוניא ור"מ כתב אלו המציירין צורות במחזורים לא יפה עושין שמתוך כך שמסתכלים בהם אינם מכוונים לבם "

(אגב, דעתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל לא הייתה נוחה מכך שיש סידורים שמודפס על הכריכה שלהם תמונה של רב מפני שיש כאן לא רק בלבול בכוונת התפילה אלא גם איסור השתחוויה כנגד אדם.)

ובשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה סימן צ סעיף כג נפסקה ההלכה "הבגדים המצויירים, אף על פי שאינם בולטות אין נכון להתפלל כנגדם, ואם יקרה לו להתפלל כנגד בגד או כותל מצויר, יעלים עיניו." והפוסקים התלבטו האם העלמת העין היא רק לגבי בגד מצוייר התלוי על הקיר או בקיר מצוייר אבל דבר אחר מהווה חציצה בין האדם לקיר ונאמר בתלמוד במסכת ברכות דף ה שצריך להתפלל כשלא יהיה דבר החוצץ בין האדם לקיר וטעם הדבר הוא הוא מפני שדבר החוצץ בינו לבין הקיר מבלבל ומבטל את הכוונה בתפילה. (טעם זה מובא בב"י בשם האבודרהם על תשובת הרמב"ם הנ"ל) ובספר "כף החיים" או"ח סימן צ אות קלג מביא שזהו לכתחילה אבל בדיעבד אין הדבר מעכב ויכול להתפלל במקום שבו יש ציורים על הקירות או דברים אחרים ויעצום עיניו כדי שלא יתבלבל בכוונת התפילה.

ולכן מותר להתקין מסך אלקטרוני המראה את זמני היום וזמני התפילות והודעות הגבאים ודף מקרות לשיעור שמתקיים בבית הכנסת בתנאים הבאים :

1)מסך זה יותקן בבית הכנסת[ לא כנגד ציבור המתפללים אלא מאחור] בעדיפות ראשונה או בצדדים בעדיפות שניה אבל לא מלפנים.

2)מסך זה יותקן [גבוה שלא כנגד מבט ישיר של המתפללים.] כפי שכתב המ"א בשו"ע סימן צ סע"ק ל"ז " דגם בכותל בה"כ אסור לצור ציורים נגד פניו של אדם אלא למעלה מקומת איש" . (וגם אם הוא מכובה במהלך התפילה וכל שכן אם הוא פועל במהלך התפילה ומראה את זמני שקיעה וזריחה ומשדר את לוח הארועים ומשדר את הודעות הגבאים וכ"ו ) והביא בספר "כף החיים" אות קלז בשם המחצית השקל שהטעם של "למעלה מקומת איש" לא רק בפני בלבול הכוונה בתפילה 18 אלא גם לשאר חלקי התפילה שאם זה "למעלה מקומת איש" אין דרך להסתכל למעלה.

3)השימוש בו יהיה[ עבור הצגת מקורות תורניים כאמצעי עזר להבנת מהלך השיעור.] אין להציג עליו מצגות ותוכניות שאינם קשורות באופן ישיר לשיעור כגון : רשמים ותמונות ממסע כיסופים בנגב ןבמכתשים...וכיוצ"ב מדין קדושת בית כנסת שהרי נפסקה ההלכה בשולחן ערוך אורח חיים סימן קנא "בתי כנסיות ובתי מדרשות, אין נוהגין בהם קלות ראש כגון: שחוק והתול ושיחה בטילה" והעיר על כך המשנה ברורה שם בס"ק א "כי הם נקראים מקדש מעט כמו דכתיב ואהי להם למקדש מעט. ובמקדש כתיב ואת מקדשי תיראו שיהא מוראו של השוכן בה עליו "

4)הטענת דף המקורות וכיוון הטיימר וכ"ו יעשו[ לפני כניסת השבת.] במהלך השבת אין לגעת במסך ובכפתוריו. (כדאי לכסות את הכפתורים או להניח עליהם מתקן שכתוב עליו ["שבת"].)
ובודאי לא לוותר על נתינת השיעור [ומה גם שאתם חוסכים כך בדפים ובצילומים ומועילים בכך לא רק לסביבה אלא גם לא מכבידים על הגניזה.] כדאי מאוד להתפלל לה´ לפני נתינת השיעור שלא תצא תקלה מתח"י.

5)ולשאלתכם :אין להתקין מסך דיגיטאלי בבית הכנסת רק לצורך זה, שהוא יפעל ע"י שעון שבת עם תחילת השיעור ויכבה את המסך בסיום השיעור. מפני שיש חשש לזילות השבת שהציבור לא יטעה לחשוב שמותר להפעיל מכשירים חשמליים בבית בעזרת שעוני שבת (למעט השימוש בתאורה שאותו התירו ולמעט שימוש במדיח כלים במוסדות ציבוריים שהקלו להם בתנאים מסויימים ובהגבלות על מנת שיוכלו להגיש 3 סעודות בשבת) שאנו מעוניינים להבטיח את אופי השבת ולמנוע אפשרות שנעשה את השבת כיום חול שהרי בקלות ניתן למצוא היתרים לשימוש בכל מיני מכשירים חשמליים בעזרת שעון שבת .והשבת ואופייה המיוחד מה תהיה עליה? ולכן ,דף המקורות יוצג במסך האלקטרוני בצורה קבועה ומתגלגלת כמו כל ההודעות האחרות .

6) האמור לעיל מתייחס ללוח אלקטרוני (מסך אלקטרוני)הקיים בבתי כנסת רבים שמודיע בצורה "מתגלגלת" את זמני התפילות והשיעורים והודעות הגבאים. אין האמור מתייחס למקרן או לברקו או למחשב ביתי- נייד /נייח וכן אין האמור מתייחס לטלוויזיה טלפון או לכל אמצעי דיגיטאלי אחר עם או בלי רמקולים..
האמור לעיל מתייחס לבית כנסת בלבד ומתייחס לשאלה ספציפית בלבד ואין הוא מתייחס לחדרי הרצאות או בתי מלון או מקומות ציבוריים כלל.


בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות