שאל את הרב

מתחיל לאבד אמונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 25/12/12 21:59 יב בטבת התשעג

שאלה

כבוד הרב שלום

שמי... אני מ... אני דתי ולומד בבית ספר דתי בזמן האחרון אני קצת מתחיל "להאבד" את האמונה בה" איך אני יכול לדעת שה" זה דבר אמיתי בכלל? ולא מישהו שלפני הרבה שנים היה לו משעמם וכתב את התורה והתחיל להפיץ לאנשים וזה עבר ככה ואז היום כולנו מאמינים בזה

וגם יש הרבה מצוות והלכות שאני לא מבין לדוגמה:

ליהיות לבד עם בת בחדר או הרבה הלכות ומצוות שונות שסתם

אני מקווה שתצליח לעזור לי ולכוון אותי לדרך הטובה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

שים לב לסדר הדברים שכתבת:
אתה פותח בתחושה: "אני קצת מתחיל לאבד את האמונה בה´ "
אחר כך אתה מביא השערה: "מישהו שלפני הרבה שנים היה לו משעמם וכתב את התורה והתחיל להפיץ לאנשים וזה עבר ככה ואז היום כולנו מאמינים בזה..."
אתה ממשיך בהכללה אודות המצוות: "יש הרבה מצוות והלכות שאני לא מבין".

עד כאן הכל סביר לחלוטין, אבל החתימה שלך מכוונת למקום מאוד מסוים - משום כך מעוררת חשש שאולי כאן הענין הפנימי - שורש ויסוד כל הדברים האחרים בהם פתחת:
מכל המצוות אתה מתקשה באיסור: "להיות לבד עם בת בחדר". מכל המצוות כולן, המצווה שהכי לא מובנת לך היא איסור "ייחוד" - האם כל כך קשה לנחש מה עלול להיות כשאיש ואישה נמצאים לבד בחדר?

אני מכיר מצוות הרבה פחות מובנות: שבת, כשרות וכד´
אבל על אלה אין לך שאלות.

כל ההקדמה הזאת והדיון על השאלה ששאלת, נועדו להציע לך נקודת מבט שונה על עצמך. אפשר שהתהליך הרוחני שלך הוא הפוך ממה שנדמה לך, אפשר שהתהליך לא מתחיל בשאלות אמוניות, אפשר שהקושי העיקרי שלך הוא להשמר בעניני בנים ובנות.
אולי קשה לך לקבל את האיסור להיות לבד עם בת בחדר, ובגלל הקושי הזה משהו בלבך מתנגד לכל ההלכות וממשיך ומתנגד לכל האמונה.

מה שאני מציע לך זו תופעה ידועה: אבדן האמונה מצטייר כתוצאה של שאלות, אבל האמת הפנימית היא בקושי לקיים מצוות מסוימות.

אני לא ממציא את נקודת המבט הזאת. כך הבינו חז"ל את ההתנהגות של עם ישראל במדבר (פרק יא; י): "...העם בכה למשפחתיו איש לפתח אהלו..."
מביא רש"י את דברי חז"ל שהתלונה האמיתית שלהם לא היתה אלא בגלל היצר: "ורבותינו אמרו: ´למשפחותיו´ על עסקי משפחות, על עריות הנאסרות להם".

אינני מבטל חלילה מילה מדבריך, אינני מזלזל ברצון שלך להתחזק, אדרבא אתה ראוי לכבוד ולהערכה על כך שאינך נכנע ליצר שלך ואתה מבקש התחזקות כנגדו.

הארכתי בדברי עד כה כדי לסייע לך לדייק ולמקד את הקושי שלך - כך גם תוכל להתחזק באופן שנכון עבורך.
בגיל שלך ובסביבה שלך, היצר של העריות מאוד חזק ולוהט. בתוך הנסיון של היצר הזה להשתלט עליך הוא מנסה לבלבל אותך ולגרום לך לאבד את אמונתך, היצר יודע שכך הוא ינצח אותך.
אני בטוח שלאחר שתהיה מודע לכוונות הנסתרות של היצר, תדע גם למזער את כוחו והשפעתו עליך.
תאמר לעצמך שלא בגלל יצר העריות אתה מוכן לוותר על אמונתך ועל גודל נשמתך.
הדרך הבריאה ביותר להאבק נגד כל היצרים היא בחיזוק הטוב שבנו - תתחזק בתפילה, בלימוד תורה, בעשיית חסד עם הסביבה, תתחזק בכל המצוות שיותר קל לך ואתה מבין יותר את הטעם שלהם ומזדהה אתם.
בהצלחה!

כתבות נוספות