שאל את הרב

משיח - אדם או תקופה?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/04/02 13:36 יח באייר התשסב

שאלה

ב"ה

האם מי שמאמין שהמשיח הוא לא בן-אדם, אלא תקופה בלבד, הוא אפיקורס?

תשובה

בס"ד

ברור הוא שיש "ימות המשיח" ויש "משיח" אעפ"כ קשה לי לומר על מישהו שהוא "אפיקורס" למרות שהפשט בכל דברי חז"ל שהמשיח בסופו של דבר הוא "בשר ודם".

כך משמע ברמב"ם בהלכות מלכים פרק יא שהוא בשר ודם של ממש ואע"פ שהפסוקים שהוא מביא מדברים על תקופה. המציאות היא שהמשיח היה בשר ודם.

וכך כותב הרמב"ם שם:
"המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם מקריבין קרבנות ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה. וכל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לביאתו לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר אלא בתורה ובמשה רבינו שהרי התורה העידה עליו שנאמר "ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך וגו' אם יהיה נדחך בקצה השמים וגו' והביאך ה'"
ואלו הדברים המפורשים בתורה הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים.


הדמות של המשיח היא של מנהיג גדול כמו דוד המלך בשעתו וכמו בן כוזיבא שאע"פ "שנהרג בעוונות" הוא היה האדם המתאים להיות משיח. וכמו שידוע לך הוא היה בשר ודם לחלוטין. אע"פ שדרכו של בן כוזיבא לא צלחה לומד ממנו הרמב"ם הלכות ברורות לדמות המשיח העתידי. שיהיה מצביא גדול כמו שכתב שם. ואינו מישהו מיסטי עליון בלתי נתפס. להפך ממש.
"ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו אין הדבר כך שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח עד שנהרג בעונות כיון שנהרג נודע להם שאינו ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת"

"ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו כפי תורה שבכתב ושבעל פה ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה' הרי זה בחזקת שהוא משיח אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד"

כתבות נוספות