שאל את הרב

מצוות ציצית בלילה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 25/09/12 00:26 ט בתשרי התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב.

יש לי שאלה בנוגע לציצית:

1. האם אני יכול ללבוש את הציצית שהיא על הגופייה (אך בלי בגד עליה) כלומר שהיא חשופה?

2. אין מצוות חיוב לבישת ציצית בלילה אני מבין, אבל אם בכל זאת אני לובש אותה בלילה, אני מקיים/מרוויח בזה מצווה?

ואם כן אז למה התורה לא חייבה לשים שהרי כך אנו מפסידים "מצוות" בלילה?

3. ומה בדיוק המצווה של ציצית? לפי מה שאמרו לי פעם, שכאשר אני הולך עם ציצית, אז על כל פסיעה ופסיעה כשהציצית עליי יש לי מצווה.

תודה רבה ושבת שלום.

תשובה

1) השולחן ערוך (או"ח סימן ח' סעיף י"א) כתב "עיקר מצוות טלית קטן ללובשו על בגדיו כדי שתמיד יראהו ויזכור המצוות", אך לפי הקבלה יש עניין שהציצית תהיה מכוסה (משנה ברורה שם ס"ק כ"ה).
נראה ברור שגם המקובלים יסכימו שאם חם מאוד והאופציות הם או ללבוש ציצית מעל הגופיה או לא ללבוש בכלל - עדיף ללבוש למרות שלא מכוסה ולסמוך על פוסקי הפשט.

2) יש שתי דעות מהו הגדר של הפטור בלילה (שולחן ערוך או"ח סימן י"ח). לפי דעת הרמב"ם, מרגע שהתחיל הלילה ועד הבוקר אין מצוות ציצית, ולפי דעתו אכן אין עניין לשים ציצית בלילה.
יש דעה שנייה של הרא"ש שסובר שרק בגד המיועד ללילה (כמו פיג'מה או שמיכה) פטור מציצית (אפילו ביום), ואילו בגד המיועד ליום חייב בציצית גם בלילה. לפי דעה זו יש עניין בלבישת ציצית יום בלילה, ולכן יש נוהגים ללכת לישון עם ציצית כדי להרוויח את המצווה (עיין בבן איש חי ש"א בראשית ט). כמובן שמאחר ולדעה הראשונה אין מצווה, לא מברכים על ציצית בלילה מדין "ספק ברכות להקל".
הסיבה לפטור בלילה הוא שכתוב "וראיתם אותו", ובלילה באופן רגיל לא רואים, כי הולכים לישון.
אפשר להסביר שהכוונה היא: עיקר הטעם של המצווה הוא כדי להתרכז ולשים לב למשמעות של הציצית וכך לזכור את המצוות (הגימטריא של המילה ציצית היא 600. אם נצרף את שמונת החוטים הקשורים כל אחד בחמש קשרים נקבל 613, כמניין תרי"ג מצוות), ולכן בזמן שינה המצווה פשוט לא מתאימה.
אבל ב"ה יש הרבה מצוות שמקיימים גם בזמן שינה: לדוגמא אם יש מזוזה בבית, ואם אתה ישן בארץ ישראל, ובפרט אם אתה ישן כדי שיהיה לך כוח לעבודת ה' מחר.

3) יותר מזה! אפילו אם אתה לא הולך, רק לבוש בציצית זכית במצווה.

כתבות נוספות