שאל את הרב

מצוות ציצית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/06/12 23:25 ו בתמוז התשעב

שאלה

שלום לרב,

ידוע לי שאת מצוות ציצית חובה לקיים רק אם לובשים בגד בעל ארבעה כנפות (ועם זאת ישנה גמרא שממנה עולה חשיבות לבישת בגד בעל ארבעה כנפות על מנת לקיים את המצווה לעתים של פורענות, ח"ו). כלומר, מהתורה אין זו חובה ללבוש בגד ציצית.

1. אבל עדיין, ממה שאני מבין טעם המצווה הוא זכירת המצוות. האם מי שלא הולך עם בגד עם ארבעה כנפות "לא זכאי" לזכור את המצוות?

2. כיצד בגד עם ארבע כנפות וציצית גורם לי לזכור את המצוות? מה העניין שזה דווקא דרך הלבוש? האם יש משהו מיוחד בציצית או שהיה אפשר לצורך העניין להשתמש בעוד אופנים של חריגות בלבוש לצורך ה

תזכורת (כל עוד שהם לא כוללים הפרה של מצוות ואיסורים אחרים, כמובן)?

תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מצוות הציצית מיוחדת בכך שהתורה (במדבר טו; לח - מא) מסבירה באופן ברור את תכלית המצווה.
"(לח)...ועשו להם ציצת על כנפי בגדיהם לדרתם ונתנו על ציצת הכנף פתיל תכלת. (לט) והיה לכם לציצת וראיתם אתו וזכרתם את כל מצות ד' ועשיתם אתם ולא תתרו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זנים אחריהם. (מ) למען תזכרו ועשיתם את כל מצותי והייתם קדשים לאלהיכם..."

אמנם כתוב שהציצית באה להזכיר את המצות אבל העקר כתוב בהמשך: "ולא תתרו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זנים אחריהם" זו תכלית הציצית. לשמור על אדם מישראל ולהגן עליו מפני היצרים הרעים. (זה גם ההקשר של המצוה לאחר פרשת המתלוננים ולאחר סיפור המקושש).
הציצית צריכה להקשר לכנף הבגד - לפינה שבקצה הבגד. כנף הבגד מבטא מקום שהוא כאילו לא נחשב אבל הוא באמת חלק מהבגד (שאול אוחז בכנף המעיל של שמואל, דוד כורת את כנף המעיל של שאול) כך האדם צריך להחשיב את כלל המצוות ולא לזלזל בהן.

בתוך הציצית משובץ פתיל תכלת. הציצית עם פתיל התכלת הם סימן בקצה הבגד שנועד להזכיר לאדם את הזהות והשייכות שלו (כמו הסרטים הכתומים שנקשרו בזמן הגרוש מהגוש או צמידי פלסטיק בצבעים שאנשים עונדים כסימן לענין מסוים).

מלבד מה שאמרו חז"ל על התכלת שמזכירה את כסא הכבוד, התורה עצמה מדגישה את התכלת כצבע הבולט של כיסוי ארון ד' (שמבטא את כסא ד' במשכן) בזמן המסע במדבר.

בנוסף לציצית, אדם מישראל מוקף באמצעים נוספים שמזכירים לו את זהותו ושייכותו: המזוזה בפתח הבית, אות ברית קודש בגוף האדם והתפילין (בעבר אנשים הניחו תפילין במשך כל היום).

ועיין בתשובה יפה עם מקורות חשובים בנושא ציצית:
https://www.kipa.co.il/ask/show/81656-עזרה-לחבר-בלי-ציצית-והדרכת-חניכים

כתבות נוספות