שאל את הרב

מעשרות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/04/12 08:41 כה בניסן התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב.

הפרשת מעשר יכולה להיות לטובת תרומה להכנסת ספר תורה או רק לטובת נזקקים?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מעשר כספים לא מיועד רק לנזקקים אלא גם ללומדי תורה ויש אומרים שלכל צרכי מצווה (שלא חייב בהם באופן אישי) אצטט מדברי הרב אליעזר מלמד:

יש אומרים שכספי מעשר הכספים צריכים להיות מופנים לצדקה לעניים, והטוב ביותר לעניים לומדי תורה, אבל אסור להפנותם לשאר צרכי מצווה, כמו בניית בית כנסת (מהרי"ל כמובא ברמ"א יו"ד רמט, א). ויש אומרים שמותר להשתמש בכספי המעשר גם לשאר צורכי מצווה, כמו בניית בית כנסת או קניית ספרים לבית הכנסת (מהר"ם כמובא במהרש"ל וש"ך רמט, ג)

מתוך
http://ph.yhb.org.il/08-06-11/

מתוך כך נראה שכל צרכי מצווה ראוים ולכאורה גם הכנסת ספר תורה.

אבל הרב אבינר מביא דברים של החיי אדם שמסתייג ממעשר כספים להכנסת ספר תורה:
"החיי אדם בהלכות ספר תורה (כלל לא, נ) כותב שאנשים טועים וחושבים שזה יותר חשוב לכתוב ס"ת מאשר לתת כסף ללומדי תורה. הרי זה טעות, כי המטרה של התורה היא לא שתהייה מונחת בארון, אלא שאנשים ילמדו אותה. לכן, הוא אומר שצריך לתרום את הכסף ללומדי תורה. החיי אדם גם הוסיף בעניין שאנשים נוהגים לעשות דברים שאין להם שחר, שעושים הכנסת ספר תורה ואוכלים ושתים וכו'. זו טעות נוראה, במקום לתת לכל מיני אנשים שהם לא רעבים אוכל בהכנסת ספר התורה, תן את הכסף הזה ללומדי תורה. בוודאי שצריך לעשות הכנסת ספר תורה עם ריקודים ושירים, אבל למה צריך לאכול כל הזמן? כאילו זו, ח"ו, דת של אוכל.

כתבות נוספות