שאל את הרב

מעמד האשה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 19/07/10 16:21 ח באב התשע

שאלה

שלום רב,יש לי שאלה לגבי מעמד האשה שנשאלתי ע"י מישהו,קיימים מספר ציטוטים שמראים שהתורה שובנוסטית ,הנה הם:

1) בראשית רבה, מ"ה: "אמרו רבותינו: ארבע מידות נאמרו בנשים: גרגרניות (זוללות) צייתניות (מצותתות לדברי זולתן) עצלניות וקנאניות (קנאיות). ר' לוי אומר: אף גנביות ויוצאניות (פרוצות)".

2) הרמב"ם, הלכות מלכים פ"א/ח"א: "כל משימות (מינויים) אין ממנים אלא איש".

3) מסכת סוטה, ג'/ד': " יישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים".

4) (קצש"ע ג'/ח'): "יש להיזהר שלא ילך איש בין שתי נשים ולא בין שני כלבים או שני חזירים, וכן לא יניחו האנשים שתלך ביניהם אישה או כלב או חזיר"

תשובה

בס"ד
שלום רב,
הציטוטים בשאלה אינם דברי תורה אלא דברי חז"ל. כידוע אצל חז"ל יש מחלוקות. אפילו בהלכות הנוקבות ביותר מצאנו מחלוקות בין חכמי ישראל.
גם בעניין האישה יש דעות שונות.
הלקט מתוך דברי חז"ל שהבאת כאן הוא מאוד סלקטיבי ומיצג צד אחד (אפשר גם להאריך ולבדוק כל מקור לגופו ולראות שהדברים נתנים לפרושים שונים אבל לא כאן המקום להאריך).
הנה מספר ציטוטים שמיצגים עמדות אחרות של חכמים. עמדות בזכות האישה:
בענין 'ארבע מידות בנשים' המקור הזה נמצא גם באבות דרבי נתן ושם רבי יוסי מגנה באותה מידה את הגברים: נוסח ב, מה, ד"ה "ד' מדות" (מהדורת שכטר, עמ' 126) "ר' יוסי אומר כשם שנתנו ד' מדות בנשים כך נתנו באנשים". הראיות שלו באות מאחי יוסף.
בעניין לימוד תורה לנשים:
תנו רבנן: מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר (בן) חסמא שהלכו להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, אמר להם: מה חידוש היה בבית המדרש היום? אמרו לו: תלמידיך אנו, ומימיך אנו שותין. אמר להם: אף על פי כן, אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש, שבת של מי היתה? - שבת של רבי אלעזר בן עזריה היתה. - ובמה היתה הגדה היום? אמרו לו: בפרשת הקהל. - ומה דרש בה? (דברים ל"א) הקהל את העם האנשים והנשים והטף אם אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף למה באין? כדי ליתן שכר למביאיהן. - אמר להם: מרגלית טובה היתה בידכם ובקשתם לאבדה ממני (בבלי חגיגה ג ע"א)
למדנו שלדעת רבי אלעזר בן עזריה נשים באות להקהל כדי לשמוע דברי תורה!כלומר לשיטתו גם הנשים שותפות לידיעת התורה.
מצאנו גם בדברי ראשונים שבח לנשים שמעונינות ללמוד:
אם חשקה נפשך בתורה הטהורה... אל תנחי ואל יעצרך גשם... אמנם הנשים אשר נדבה לבן אותנה לקרבה אל המלאכה, המלוכה מלאכת ה' מצד בחירתן בטוב במה שהוא טוב, הן הנה תעלן בהר ה' תשכונה במקום קדשו כי נשי מופת הנה ועל חכמי דורן להדרן לאדרן לסדרן לחזק ידיהן לאמץ זרועותיהן לחגור מתניהן לאזור חלציהן... ('מעין גנים' לרבי שמואל בן אלחנן יעקב ארקיוולטי)
להלן עוד דברי חז"ל בשבח האישה:
"תנו רבנן, האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו ... עליו הכתוב אומר "וידעת כי שלום אוהלך" תלמוד בבלי בבא מציעא נ"ט א
"מלמד שנתן הקב"ה בינה יתרה באישה, יותר מבאיש." ~ תלמוד בבלי מסכת נידה מ"ה ב'
"אמר ר' חלבו, לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (ספר בראשית, פרק יב, פסוק טז) "ולאברהם היטיב בעבורה",וכך אמר רבא לבני עירו: הוקירו נשותיכם כדי שתתעשרו." תלמוד בבלי, בבא מציעא נ"ט א'
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" (לפני נשים וגברים כאחד) - השווה הכתוב אישה לאיש לכל דינים שבתורה." ~ מדרש מכילתא כ"א יח

בעניין 'לא ילך איש בין...' המקור של דין זה נמצא בגמ´ פסחים דף קיא עמוד א שאומרת: "תנו רבנן: שלשה אין ממצעין ולא מתמצעין, ואלו הן: הכלב והדקל, והאשה”.
ומפרש רש"י שם שאלו השלושה לא יעברו בין שני אנשים וכן שלא יעבור איש בין שנים מהם (כלומר שני נשים וכן שני דקלים וכו´). טעם העניין כפי שהוא מופיע בהמשך הגמ´ הוא משום חשש להיזק עקב כשפים או שדים וכדו´ שיגרמו לנזק לאותו אדם.
למעשה לא נפסקה גמ´ זו להלכה לא ברמב"ם ולא בשו"ע והרבה רבנים לא חוששים לדבר זה למעשה. יש אנשים שיחששו וימנעו מלעבור בין שתי נשים וכן להפך ובד"כ אלו אנשים הקרובים יותר לקבלה ולתורת הסוד ומשום טעמים הקשורים לקבלה וכו´, הם נמנעים מלעשות זאת. על כל פנים, רוב העולם לא חושש לזה היום למעשה, ובדומה לכך שרוב העולם לא חושש היום לשדים ולמזיקים.
(הרב דוד נגר http://orlanoar.com/?nav=open_send_center

כתבות נוספות